دسته‌بندی نشده

نکاتی در مورد کاربری و ایمنی دریل بتن کن

نکاتی در مورد کاربری و ایمنی دریل بتن کن

دریل بتن کن ابزاری است که به منظور حفاری و تخریب مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار قابلیت چرخشی دارد و برای ضربه زدن هنگام کار مجهز به پیستون است که موجب افزایش قدرت آن در تخریب مصالح می شود. دریل بتن کن ها می توانند سوراخ های بزرگی را در کوتاه ترین زمان ممکن ایجاد کنند. شما می توایند بر روی قلم بتن کن ها،قلم نصب نمایید که این کار توسط سیستم مته گیر انجام می شود.

نکاتی در مورد کاربری و ایمنی دریل بتن کن

نکاتی در مورد کاربری و ایمنی دریل بتن کن

این ابزار را می توان به دو دسته چهار شیار و پنج شیار تقسیم بندی کرد. بتن کن های چهار شیار،قلم نازک و وزن کمتری را دارند و معمولا تا ۳۲ میلیمتر طول مته را در بر میگیرند.

در حالی که نموته دیگر این ابزار یعنی نوع پنج شیار آن از مته های ۳۴ میلیمتر به بالاتر را در بر میگیرد و قلم مورد استفاده در این بتن کن ها قطر بیشتری را نیز داراست.دریل های بتن کن چرخشی دارای سیستم مته گیر سریع هستند که به این سیستم SDS گفته می شود. در این صورت برای انجام کارهای سنگین،از این سیستم با دریل های چرخشی استفاده می شود.

دریل های بتن کن معمولا سه حالت دارند که عبارت اند از:چرخشی، چکشی، چرخشی-چکشی

ساده ترین نوع دریل بتن کن چرخشی با سیستم مته گیر سریع(SDS) به حداقل تجهیزات جانبی مانند دسته جلویی که بر روی دستگاه نصب می شود نیاز دارند. وزن این بتن کن ها با سیستم مته گیر سریع (SDS) بیش از ۸/۲ کیلوگرم است و تنظیمات سرعت چرخش توسط دیمر کنترل سرعت روی ضامن روشن و خاموش دستگاه صورت می پذیرد.

با این ابزار می توانیم قطر های بزرگتر از مته را در بر بگیریم در صورتی که،بتن کن چرخشی با سیستم مته گیر سریع (SDS) در اختیارمان باشد. این نوع بتن کن می تواند نسبت به دریل های معمولی که حداکثر مته تا قطر ۱۶ میلیمتر را در بر میگیرند،قطر بالاتری را از مته بگیرد به همین دلیل برای حفاری های بزرگ از این دریل استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که این نوع بتن کن نیاز به تخصص دارد و اغلب توسط مهندسین به کار برده می شوند. برای حفاری های کوچک از دریل های سبک با سه نظام می توان استفاده لازم را برد.

انواع مته بتن کن ها چگونه اند؟

  • SDS max

مته هایی که قسمت اتصال آنها با دستگاه چکشی(دریل چکشی و یا بتن کن) مانند شکل زیر است به مته های ۵ شیار و یا SDS Max شناخته می شوند. معمولا برای مته های سوراخکاری ۰٫۵ تا ۲ اینچی و برای مته های تخریب (بدون گردش) تا ۶ اینچ استفاده می شود.

  • SDS plus

مته هایی که قسمت اتصال آنها با دستگاه چکشی(دریل چکشی و یا بتن کن) مانند شکل زیر است به مته های ۴ شیار و یا SDS Plus شناخته می شوند. معمولا برای مته های سوراخکاری ۵/۳۲” تا ۱-۱/۸” اینچی و برای مته های تخریب (بدون گردش) تا ۴ اینچ استفاده می شود.

نکات ایمنی در مورد زمان کار با دریل بتن کن

۱- کابل برق این نوع دریل ها معمولا بزرگ هستند و میتوانند بین دست پا گیر کنند و مورد خطر باشند،بنابراین هنگام کار باید به این موضوع دقت داشته باشید.

۲- قبل از کار با بتن کن، فیوزی را که برای برق آن می خواهید مورد استفاده قرار دهید را به فیوز مجهز کنید تا در صورت مشکل به سرعت برق دستگاه قطع شود و به دستگاه آسیبی نرسد.

۳- به منظور ایمنی حفاظت از چشم هایتان،هنگام کار با بتن حتما از عینک استفاده کنید،زیرا ذره های بسیار کوچکی که هنگام کار از مصالح کنده می شوند می تواند برای سلامتی شما خطر ایجاد کند.

۴- برای کنترل بهتر و مطمئن تر دستگاه هنگام استفاده، هر دو دسته اصلی و دسته جلویی را نگه دارید.

۵- در زمان کار با دستگاه پاهای خود را اندازه عرض شانه هایتان باز کنید تا بتوانید تعادل و تسلط بیشتری روی دستگاه داشته باشید.

۶- قبل از شروع کار وجود لوله آب،گاز و کابل برق را در منطقه ای که برای حفاری انتخاب کردید را بررسی کنید.حفاری بر روی کابل های برق بسیار خطرناک است به خصوص زمانی که حفاری با عمق بالا مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *