دسته‌بندی نشده

صرفه جویی در مصرف آب با راهکارهای ساده

چند سالی است که با آمدن تابستان نگرانی­ها نسبت به منابع آب آشامیدنی در ایران شدت می­گیرد. با توجه به آمار بانک جهانی میانگین مصرف آب سالانه هر ایرانی ۱۲۸۸ متر مکعب می­باشد در حالی که این میانگین در سطح جهانی معادل ۵۰۶ متر مکعب است؛ به عبارت دیگر میانگین مصرف آب هر ایرانی بیش از دو برابر میانگین جهانی است. ایران از لحاظ اقلیم کشوری نیمه خشک به حساب می­آید و منابع آب شیرین آن با چنین رویه­ ای استفاده­ای در خطر جدی هستند و این قضیه می تواند زندگی آیندگان ما را به خطر بیاندازد، این موضوع باعث شده که هر فرد باید در مصرف آب صرفه جویی کند.

همه­ ی ما در زندگی روزمره خود اجباراً با آب سر و کار داریم و با توجه به نیاز و عادات همیشگی میزان قابل توجهی آب را مصرف می­کنیم. اما می­توان با راهکارهای ساده مصرف آب را تا حد زیادی کاهش داد. در این مطلب راهکارهایی را ارائه می دهیم که می توان به وسیله آنها به سادگی در مصرف آب منزل صرفه جویی کرد.

راه هایی ساده جهت صرفه جویی در مصرف آبشیر را ببند!

توصیه­ای که همیشه بر آن تاکید شده، اما هنوز جای تکرار دارد. بستن شیر آب هنگام مسواک زدن، اصلاح کردن یا شستن دست ها با صابون می­تواند در مصرف آب را تا ۳۶ لیتر صرفه جویی کرد.

زمان بندی صحیح

سعی کنید مدت دوش گرفتن خود را کم کنید. استفاده کردن از تایمر می تواند کمک زیادی کند. با کم کردن مدت زمان دوش گرفتن از ۲۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه ، میتوان ۲۳ لیتر آب را حفظ کرد.

راه هایی ساده جهت صرفه جویی در مصرف آب2

ظرف ظرف ظرف!

۸ تا ۱۴ درصد آب مصرفی در منزل به آشپزخانه اختصاص دارد؛ شست و شوی ظرف­ها و پخت و پز. حین شستن ظرف ها با رعایت دو نکته میتوان تا ۵۰ درصد میزان آب مصرفی را کاهش داد. استفاده از اسکاچ به جای آب برای کندن باقی مانده غذا روی ظروف و بستن خروجی آب سینک و استفاده کردن از آب جمع شده در سینک به جای باز گذاشتن شیر آب. همچنین استفاده کردن از مدل­های جدید ماشین ظرفشویی در مصرف آب مورد نیاز ظروف را تا ۱۱ برابر صرفه جویی کنید.

دست به آچار شوید

در حال حاضر شیرآلات متنوعی در بازار می­توان یافت که طراحی آنها با تمرکز بر روی صرفه­ جویی آب انجام شده است. با تعویض شیرها می­توان از هدر رفتن بیش از ۱۰۰۰ لیتر آب در سال جلوگیری کرد. همچنین با استفاده کردن از سر آبپاش برای شلنگ باغچه ۵۰ درصد آب مصرفی کمتر شده و کنترل بیشتری بر جریان آب شلنگ خواهید داشت.

پیگیر باشید

دنبال کردن میزان آب مصرفی خانه از طریق کنتورآب کمک زیادی در اداره وضعیت مصرف آب می­کند. همچنین از این طریق می­توان نشتی­های احتمالی در سیستم لوله­کشی را نیز پیدا کرده و رفع نمود. رفع که کردن شیرهای مختلف خانه نیز کمک به سزایی در این امر می­کند. شیری که در هر ثانیه یک قطره آب از آن می­چکد، سالانه بالغ بر ۳۰ هزار لیتر آب را هدر می­دهد.

پُر کنید

هنگام استفاده از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی، سعی کنید تا تمام ظرفیت آن را پر کنید و از حالت ECO که کمترین میزان آب را مصرف میکند استفاده نمایید.

پیمانه

هنگام شستن کف خانه یا سطوح مختلف، به جای شلنگ از سطل برای ریختن آب استفاده کنید. اینکار باعث می­شود به میزان مشخص و محدودی آب استفاده کنید و هدر رفت آنرا به طور قابل ملاحظه­ای کاهش می­دهد.

بازیابی

آب بارانی که در زمان­های مختلف سال می­بارد اگر ذخیره شود در مواردی همچون آبیاری باغچه­ها یا جتی شست و شوی خودرو قابل استفاده است. به آب بازمانده از باران آب خاکستری نیز می­گویند. با نصب ادواتی برای جمع­آوری باران از پشت بام و انتقال آن به بشکه­هایی برای ذخیره، منبع آبی را برای شما فراهم می­کند که می توانید به سادگی از آن برای مصارف غیر بهداشتی استفاده کنید. هرچند این روش در مناطقی از ایران قابل اجرا نمی­باشد، اما نقش به سزایی را می­تواند در صرفه جویی آب مصرفی منزل ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *