مقالات

معرفی ابزارآلات جوشکاری و برشکاری

ابزار برش فلز

جوشکاری و برشکاری هر دو فرآیند هایی هستند برای تسهیل روند عملیات خود که شامل ابزارآلاتی می شوند که کار توسط آنها سرعت بیشتری می گیرد و انجام می شود. ابزارآلات جوشکاری و برشکاری در دو نوع فعالیت جوش و برش کاربرد دارند. در ادامه به معرفی ابزارات اصلی هر کدام میپردازیم.

انواع جوشکاری

جوشکاری حرفه متصل سازی دو قطعه فلزی به همدیگر است. از این طریق ما به تعمیر و اصلاح فرم فلزات می پردازیم. ابزارآلات متنوعی در این زمینه کمک حال ما هستند که وجود آنها به هنگام جوشکاری ضروری و با اهمیت است. این ابزارآلات بسته به نوع فلزی که با آن در ارتباط هستند قدرت متنوعی دارند. از طرفی در تعیین قیمت این ابزار ها طیف وسیعی از بها و قیمت را می بینیم.

جوشکاری هزاران سال است که در صنعت متالورژی و آهنگری به عنوان تنها تکنیک قابل دوام مورد استفاده قرار می گیرد. این صنعت در قرن نوزدهم، زمانی که تکنیک‌های جدیدی مانند جوشکاری قوسی و جوشکاری اکسیژنی روی کار آمد، دچار تغییر و توسعه گردید. برخی از رایج‌ترین فرآیندهای جوشکاری عبارتند از:

  • MIG یا جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW)
  • TIG یا جوشکاری قوسی گاز تنگستن (GTAW)
  • جوشکاری قوسی الکترود روکش دار(SMAW)
  • جوشکاری قوسی با مفتول توپودری (FCAW)
  • جوشکاری با پرتو الکترونی (EBW)
  • جوشکاری هیدروژن اتمی (AHW)
  • جوشکاری قوس تنگستنی گازی
  • جوشکاری قوس پلاسما

ابزارآلات جوشکاری

  1. اینورتر: اینورتر ها در ابزارآلات مرتبط با جوش نقش به سزایی دارند و عموما برای خرید انتخاب می شوند.

دستگاه اینورتر رونیکس

  1. دستگاه برش: دستگاه دیگری که در بین ابزارآلات جوشکاری جایگاه ویژه ای دارد دستگاه برش است. به هنگام خرید برای فروشنده نوع کاربردتان از محصول را تعیین کنید تا بهترین نوع دستگاه برش برای خرید به شما پیشنهاد داده شود.
  2. انبر اتصال: انبر اتصال یکی از ابزارآلات موردنیاز در جوش و برش است که وظیفه اش فراهم آوردن یک اتصال منفی به محل قطعه موردنظر برای جوشکاری است.
  3. انبر جوشکاری: انبر جوش نیز یکی از ابزارآلات جوشکاری و برشکاری است که همچون ابزار اتصال عمل نگهداری را انجام می دهد اما تمرکزش بر نگهداری الکترود هاست.
  4. گرمکن کلاچ دار: گرمکن کلاچ دار سختی عمل جوشکاری را تا حد زیادی کاهش می دهد به خصوص وقتی که جوشکار خسته است. این ابزار به هنگام جوشکاری های بلند مدت جزء واجبات برای خرید است.
  5. مانومتر: از آنجایی که گاز ها در فرایند جوشکاری حضوری موثر دارند، مانومتر ها فشار آنها را به نحوی کاهش می دهند تا بتوانیم بیشترین بهره وری را از گاز بگیریم.مانومتر جوشکاری
  6. وسایل ایمنی جوشکاری:وسایل ایمنی در جوشکاری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت رعایت نکردن ایمنی در این کار آسیب های جبران ناپذیری در انتظار شماست. چند تا از وسایل ایمنی در جوشکاری عبارتند از: ماسک ایمنی جوشکاری ، کپسول آتش نشانی ، عینک ایمنی ، دستکش جوشکاری
  7. الکترود : الکترود، نام میله ای است که با داشتن جنس و ضخامت مختلف، انواع بسیار زیادی دارد. در واقع باید اشاره کنیم که هر کدام از انواع الکترود ها، متناسب برای جوشکاری سطوح مختلفی ساخته شده است. به همین سبب، با آشنایی با انواع الکترود و ویژگی های آن ها می توانید بهترین و مناسب ترین نوع آن ها را برای جوشکاری سطح مورد نظر خود انتخاب کنید.

در بیان اینکه چه دستگاه هایی در بین ابزار جوش پر اهمیت هستند؟ می توان به دستگاه جوش اینورتر، ترانس، شیلنگ، شعله پخش کن و … نیز اشاره کرد.

انواع برش

در ادامه مهم‌ترین شیوه‌های برشکاری فلزات را به صورت کلی بررسی می‌کنیم که عبارت اند از:

    • برش گرم: عملیات جداسازی فلز با بالابردن دما تا زمانی که به جداسازی ملکول‌ها از یکدیگر می‌انجامد!
    • برش سرد: فرآیندی که در آن بدون ایجاد حرارت، می‌توان فلز را به اندازه دلخواه برش داد.

دستگاه فرز برش فلز

روش های برشکاری گرم و سرد

برش گرم فلزات شامل روش‌های پلاسما، تیغ اره‌های دیسکی آتشی و لیزری می‌شود.

در نقطه مقابل برش سرد شامل روش‌های واترجت، اره نواری، اره دیسکی و اره لنگ می‌باشد.

  • پلاسما یا هوابرش : حرارت ایجاد شده از این نوع روش برشکاری، بالای ۲۵ هزار درجه سانتی گراد می باشد و میی توان با کمک این روش حرارتی ، فلزات را به دمای ذوب نزدیک کرده و آن‌ها را به قطعات دلخواه تقسیم‌بندی کرد. در این روش از برشکاری دستگاه قوس الکتریکی به ما کمک می کند.
  • تیغ اره‌های دیسکی آتشی : در این روش به علت خطراتی که دارد و آشکار شدن آن بر همگان، استفاده از آن منسوخ شده است. در این روش حرارت بالا باعث می‌شود که مشکلات متعددی در برشکاری بوجود آید و حتی اپراتور دستگاه دچار خطراتی شود.
  • برش لیزری : رایج‌ترین نوع شیوه برشکاری فلزات که خود شامل موارد زیادی در زیرمجموعه خود است، برش لیزری است. این روش معمولاً برای صنایع خاصی مانند نظامی، پزشکی، هوایی، آزمایشگاهی، پژوهشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برش لیزری تنها مخصوص فلزات نیست، بلکه می‌توان از آن برای برش غیر فلزات نیز استفاده کرد.
  • برش واترجت : در این شیوه از آب پرفشار برای برش فلزات و سنگ ها استفاده می‌شود. این شیوه بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد چرا که این مورد به خوبی پاسخگوی نیاز های آن هاست.
  • اره نواری : این دستگاه با ظهور خود یک انقلاب بزرگ در انواع روش‌های برشکاری فلزات بوجود آورد ، امکان برش قطعات ضخیم با یک دقت بالا را به راحتی ایجاد کرده‌ است. این دستگاه‌ها با کمک الکترو موتور نیروی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و محورهای مشخصی را به چرخش درمی‌آورند.
  • اره دیسکی: این شیوه جایگزین اصلی دستگاه‌های تیغ اره دار آتشی است .

دستگاه اره دیسک

فروشگاه ونوس دی اس اچ به عنوان نمایندگی فروش مته کبالت ونوس فعالیت دارد. انواع قلم چکش تخریب، مته کبالت، مته های خشکه و الماسه از انواع محصولات دیگر برند ونوس بوده که در این فروشگاه عرضه می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *