دسته‌بندی نشده

نکاتی در مورد انواع شمشادزن

شمشاد زن موتوری

برای سهولت و تسریع در عملیات هرس و شکل دادن به درخچه ها و بوته های زینتی مانند شمشاد از دستگاه هایی به نام شمشاد زن و یا قیچی موتوری استفاده می کنند. موتور محرک این دستگاه ها به صورت برقی و یا احتراقی می باشد.

شمشادزن1شمشادزن2

اجزای شمشادزن

شمشادزن ها از دو قسمت اصلی بدنه و شانه برش تشکیل شده است.

شمشادزن3شمشادزن4

بدنه این دستگاه شامل موتور، اهرم ها و تجهیزات کنترل کننده و ایمنی می باشد و واحد برش شامل یک شانه برش است که دارای تیغه های ثابت و متحرک می باشد و با حرکت رفت و برگشتی تیغه های متحرک نسبت به تیغه های ثابت عمل برش مانند قیچی انجام می دهند.

موتور: موتور محرک در شمشادزن ها به دو صورت احتراقی(دو زمانه) یا برقی می باشند. ظرفیت کاری هرس کن ها با مقدار قدرت موتور آنها تعیین می گردد.

سیستم انتقال نیرو: در این دستگاه یک کلاچ گریز از مرکز پس از موتور در مسیر انتقال نیرو تعبیه شده است. با افزایش دور موتور، نیرو از طریق این کلاچ به محور خروجی منتقل می شود. سپس نیرو از طریق جعبه دنده و پس از کاهش دور و تبدیل حرکت چرخشی به حرکت رفت و برگشتی به شانه برش می رسد.

در انتهای محور خارج شده از کلاچ یک چرخ دنده کوچک با ۱۰ الی ۱۵ عدد دندانه وجود دارد. این چرخ دنده یک چرخ دنده بزرگتری را می چرخاند که تعداد دندانه های آن حدود ۶۰ عدد می باشد. بر روی دو طرف این چرخ دنده(درست مقابل هم) دو استوانه برآمده خارج از مرکز تعبیه شده است.

شمشادزن7

دو واسط خارج از مرکز در انتهای تیغه متحرک وجود دارد که بر روی استوانه های خارج از مرکز چرخ دنده قرار گرفته و بدین ترتیب حرکت چرخشی چرخ دنده به صورت حرکت رفت و برگشتی به انتهای تیغه متحرک منتقل می شود.

کاهش دور دو چرخ دنده، با نسبت حدود ۶۰ به ۱ اتفاق می افتد. یعنی اگر موتور با دور ۶۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد تعداد رفت و برگشت تیغه ها معادل ۱۰۰ رفت و برگشت در دقیقه خواهد بود.

شانه برش

شانه برش از تیغه ثابت در زیر، تیغه متحرک در دو طرفه در وسط و یک صفحه ثابت در بالا تشکیل شده است.

تیغه ثابت به بدنه متصل می شود و نسبت به آن ثابت است و ضمن کمک به عمل برش به عنوان شاسی شانه برش عمل می کند.(مطابق شکل) تیغه های متحرک به جعبه دنده متصل است و حرکت خود را از آن می گیرد. تیغه های ثابت و متحرک دارای لبه هایی هستند که مانند قیچی عمل می کنند. معمولا طول لبه در تیغه متحرک کوتاه تر از لبه تیغه لبه تیغه ثابت می باشد. هر لبه در تیغه متحرک بین لبه در تیغه ثابت حرکت می کند با این حرکت مانند بسته و باز شدن لبه های قیچی عمل برش را انجام می دهد.

شمشادزن10

انواع مختلفی از شمشادزن موتوری وجود دارند که متناسب با کار مورد نظر و با توجه به مشخصات فنی انتخاب و به کار برده می شود.

شمشادزن11در پایان می توانید برای اطلاع از انواع برندهای شمشادزن و انواع بنزینی و برقی به سایت ابزارمارت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *