دسته‌بندی نشده

زلزله و کارهایی که قبل، حین و بعد از آن باید انجام دهیم

زلزله و کارهایی که قبل، حین و بعد از آن باید انجام دهیم

اگر در فکر رفتن به سرزمینی هستید که از شر زمین لرزه در امان باشید باید به شما عرض کنم که چندان خوش شانس نیستید. پس بهتر است که خودتان را برای تکان های اجتناب ناپذیر آماده کنید.

زلزله و کارهایی که قبل، حین و بعد از آن باید انجام دهیم

زلزله و کارهایی که قبل، حین و بعد از آن باید انجام دهیم

 

 

دلیل وقوع زمین لرزه حرکت صفحات بزرگ زیر زمین هستند که پوسته زمین را می سازند. این صفحات به آرامی در زیر پای ما حرکت میکنند. گاهی هم روی یکدیگر می لغزند. زمانی که این صفحات از هم جدا می شوند نیروی عظیمی آزاد می شود که باعث حرکت پوسته آن منطقه می شود. مجموع این عوامل دلیل وجود رشته کوه ها و آتش فشان ها است.بنابراین چون هیچ راه گریزی از وقوع زمین لرزه نیست، بهترین کار ممکن آماده شدن برای زلزله های در پیش رو است.

قبل از زلزله:

مطمئن شوید که منزل شما به کیف امداد که کاملا هم در دسترس باشد مجهز است. ترجیحا این کیف باید شامل موادی باشد که شما و خانواده تان را به مدت ۳ روز زنده نگه دارد. ۳ روز بدون احتیاج به برق و پخت و پز. از آنجایی که زلزله ممکن است در هر فصلی اتفاق بیفتد آماده کردن پتو، لباس گرم و همینطور چراغ قوه با باتری اضافی و یک رادیو کوچک ضروری است.

غذاهای فاسد نشدنی شامل غذاهای کنسروی و میکس هایی که به آب زیادی احتیاج ندارند غذاهای ایده آلی هستند. غذاهایی که معمولا توصیه می شوند شامل: کنسرو تن ماهی، شیر خشک، کنسرو لوبیا، کره بادام زمینی و تعدادی مولتی ویتامین و غذاهای کودک( اگر نوزاد در خانواده دارید ).

بزرگسالان در این شرایط به روزانه ۲ لیتر آب احتیاج دارند. در حالی که کودکان و سالمندان نیاز بیشتری به آب دارند.

چند نکته ای که نباید فراموش کنید:

غذاهایی را انتخاب کنید که همه اعضای خانواده راحت آن را میل کنند. کنسرو بازکنن وتعدادی بشقاب پلاستیکی یا کاغذی فراموش نشود .

برای باقی جاهای منزل مطمئن شوید که قفسه ها و آویزها محکم هستند. اجسام سنگین باید روی قفسه های با ارتفاع پایین قرار داده شوند . نگاهی به اطراف خانه بیندازید و زلزله ای با ریشتر بالا تجسم کنید

آیا اجسام روی دیوار امکان تبدیل شدن به گلوله های سنگین را دارند؟ اگر جواب مثبت است راهی برای محکم کردن ان ها پیدا کنید. آبگرمکن ، یخچال و وسایل گازی نیاز به توجه فراوانی دارند. برخی از مدل گوشه دیوارهای وسایل گازی مجهز به سیستم خاموش شدن خودکار هستند که در برابر لرزش شدید عمل می کنند . این مدل ها انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

در حین زمین لرزه :

متغیر های زیادی هستند که در حین زمین لرزه باید به آن ها توجه کرد:

فاصله از کانون زلزله چقدر است؟ منزل شما بر پایه چه نوع سوختی بنا شده است؟ بزرگی زمین لرزه چقدر است؟ آیا شما در منزل هستید؟ یا در اداره؟ شاید هم در اتومبیل؟ اگر در مکانی مسقف هستید بهترین کار این است که در زیر جسمی محکم و سنگین مثل میز پناه بگیرید. سازمان مدیریت حوادث توصیه میکند که اگر در نزدیکی خودتان میز قابل اطمینانی پیدا نمیکنید در گوشه دیوار ساختمان پناه بگیرید. از پنجره ها، در های بیرون، دیوارها و هر چیزی که احتمال افتادن آن وجود دارد فاصله بگیرید. اگر در منزل در حال استراحت هستید همانجا در بستر بمانید و با بالشی از سر و صورت خود محافظت کنید. به یاد داشته باشید که اگر به در های خروجی اطمینان ندارید فرار کردن بهترین راه نیست.

اگر در کوچه و خیابان هستید همانجا بمانید و سعی کنید از هر آن چه که ممکن است روی شما بیفتد مثل دیوار، شیشه و اجسام افتادنی دوری کنید. اگر در اتومبیل خود هستید سعی کنید از هر آن چه که احتمال افتادن روی خودرو را دارد فاصله بگیرید.

بعد از زمین لرزه:

اگر شما آن قدر بدشانس بودید که زیر آوار گیر کردید، خونسردی خود را حفظ کنید. هرگز کبریت روشن نکنید و نزدیک اجسام نا پایدار حرکت نکنید. بهتر است تا زمانی که گرد و غبار فروکش کند بینی و دهان خود را با دستمال یا لباس بپوشانید. وقتی که گروه نجات رسید به جای این که فریاد بزنید و گرد وخاک وارد گلوی خود کنید بر روی جسمی بکوبید و تولید صدا کنید.

به یاد داشته باشید که مقداری زمان می برد تا گروه نجات شما را پیدا کند پس نترسید. شما در موقعیتی سخت و ناشناخته گرفتار شده اید. بنابراین بهترین راه حفظ خونسردی و اتخاذ بهترین تصمیم است.

حتی اگر خانه شما ظاهرا در زمین لرزه آسیبی ندید، بهتر است که بعد از یک زمین لرزه بزرگ همه چیز را به دقت بررسی کنید. ممکن است که دودکش آسیب دیده باشد یا ترک های ساختمان پیشروی کرده باشد که علامت خوبی نیست. به علاوه بهتر است که جریان آب و گاز خانه هم بررسی شود تا از سالم بودن شان اطمینان حاصل شود.

ساختمانی که سالم به نظر می رسد احتمالا سالم است اما به یاد داشته باشید که اکثر زمین لرزه ها پس لرزه دارند و بعضی از آن ها کاملا بزرگ و خطرناک هستند. اگر آسیب پنهانی به خانه یا ساختمان اداره وارد شود، به محض وقوع یک پس لرزه ممکن است فاجعه ای رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *