دسته‌بندی نشده

انواع تفنگ‏ های حرارتی

انواع تفنگ‏ های حرارتی

انواع تفنگ‏ های حرارتی

نمونه های متفاوت زیادی از تفنگ های حرارتی وجود دارد، که ما سعی داریم در این متن به اکثر آنها اشاره کنیم. به علاوه به تعدادی سوال، که شاید برای شما هم پیش آمده باشد، پاسخ می دهیم.

سشوارهای سنتی و صنعتی

یک سشوار سنتی از جهات زیادی شبیه به یک مو خشک کن ساخته شده است. تفاوت اصلی آن در این است که یک جریان حرارتی بالا از هوا، که کمی متمرکزتر از مو خشک کن است را منتشر می کند. از این ابزار معمولا برای نرم کردن چسب، خشک کردن چوب مرطوب، گرمایش پلاستیک برای خم شدن و شکل گیری، زدودن رنگ، منقبض کردن لوله، گرم کردن لوله های منجمد شده، استفاده می شود. سشوارهای سنتی به طور معمول دماهای مختلف از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه فارنهایت (۹۰ درجه سانتی گراد تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد)، و برخی از مدل ها حرارت بالا تا ۱۴۰۰ درجه فارنهایت (۷۵۰ درجه سانتی گراد) تولید می کنند.

سشوارهای سنتی و صنعتی

سشوارهای سنتی و صنعتی

تفنگ لحیم کاری

این ابزار به شکل یک تپانچه است که در کار لحیم کاری برای ذوب کردن سیم لحیم استفاده می شود. در نوک تفنگ لحیم کاری یک حلقه از سیم مسی وجود دارد که زمانیکه ماشه تفنگ را فشار دهید، جریان چند صد آمپر را تولید می‏کند. درون تفنگ یک ترانسفورماتور وجود دارد که میزان خروجی را کنترل می کند تا بلافاصله نوک تفنگ به دمای مطلوب برسد. زمانی‏که برای خرید تفنگ لحیم کاری اقدام می‏کنید، بسیار به این نکته توجه کنید که محصول سرعت سوئیچینگ بالایی داشته باشد. این بدین معناست که تفنگ به جای چند دقیقه، در طول چند ثانیه سرد می شود. معمولا از این ابزار برای لحیم کاری اتصالات سنگین استفاده می شود.

تفنگ حرارتی مدل های بسیاری از سری های متفاوت دارد، که برای کاربرد، برش دادن و یا شکل دادن استفاده می شود.

تفنگ لحیم کاری
تفنگ لحیم کاری

هویه لحیم کاری

این ابزار شبیه به تفنگ حرارتی است اما شکلی شبیه به اسلحه ندارد و به آن میزان حرارت تولید نمی کند. هویه به شکلی طراحی شده است که در دست به راحتی جای گیرد و بیشتر شبیه به یک قلم بزرگ است. با استفاده از هویه، نوک ابزار بواسطه عبور جریان از المنت ها و مقاومت ماده گرم می شود. از آنجایی که این ابزار بیشتر برای استفاده در مدارهای الکتریکی کاربرد دارد، سری های متفاوت اعم از نازک و پهن برای آن تعبیه شده است. محدوده هویه های کم توان در حدود ۱۵ تا ۳۰ وات است. مدل های پیچیده تری مجهز به دستگاه کنترل دما نیز آمده است. از طرفی مدل های بی سیم و مجهز به باطری(شارژی) نیز در دسترس است.

انبر جوشکاری

انبر جوشکاری امکان اتصال دو قطعه فلز را به یکدیگر فراهم می سازد. این ابزار در مدل های گوناگونی مانند، سرد شونده با آب یا هوا وجود دارد. از این ابزار برای جوشکاری در مقیاس بزرگ که استحکام بسیار زیادی نیاز است استفاده می شود. به دلیل شدت بالای قوس ایجاد شده، کاربر در هنگام استفاده از این ابزار باید از تجهیزات ایمنی مثل دستکش، لباس و عینک جوشکاری استفاده کند. در هنگام جوشکاری با سیم آلومینیوم، به سبب نرم بودن، سختی کار بالاست لذا سیم را به شکل کویل درآورده تا برقراری اتصال به راحتی ممکن باشد.

ابزار برش پلاسما

گاهی به نام مشعل پلاسما شناخته می شود که برای برش دادن انواع فولادها و سایر فلزات سنگین در ضخامت های مختلف استفاده می شود. شعله زمانی بوجود می آید که مشعل یک گاز بی اثر را با سرعت بالا از نازل خارج کند و در همان زمان، یک قوس الکتریکی از گاز عبور کند. اصطلاحا به این حالت یونیزه شدن گاز گفته می شود. واکنش بین گاز و قوس سبب بوجود آمدن پلاسما می شود. پلاسما به شدت دمای بالایی دارد (در حدود ۴۵۰۰۰ درجه فارنهایت) که یک نوار گرم در فلز ایجاد می کند و همزمان فلز را از خط برش پس میزند که این امر موجب بوجود آمدن یک خط برش تمیز می شود. افرادی که از پلاسما استفاده می کنند باید به جهت محافظت از ابزار های ایمنی مانند محافظ صورت و عینک استفاده کنند.

ابزار برش پلاسما
ابزار برش پلاسما

سوالات مهم درباره تفنگ های حرارتی

دمای متغیر برای تفنگ های حرارتی به چه منظور است؟

دمای متغیر یک تفنگ حرارتی بسته به تنظیمات آن دارد و ابزار را برای کاربردهای متفاوت از جمله حرارت پایین یا بالا مناسب می سازد.

تفنگ حرارتی سرد جوشی چیست؟

یکی از نمونه های تفنگ لحیم کاری است که با باطری کار می کند. این ابزار در لبه های خود جریان مدار باز ایجاد می کند و تا زمانیکه لحیم در مدار قرار نگیرد جریان برقرار نشده و حرارت ایجاد نمی شود. بعد از اینکه لحیم پل ارتباطی را کامل کرد و حرارت بالا رفت، کار صورت می پذیرد. با اتمام لحیم و قطع شدن جریان تفنگ مجددا سرد می شود.

موقعیت لحیم کاری چیست؟

حالت قرار گرفتن ابزار لحیم کاری در دمای مناسب جهت انجام اتصال. با بهره گیری از یک چراغ LED این اطمینان برای شما حاصل می شود که در دمای مناسب جهت اجرای فرآیند قرار دارید.

از ابزارهای لحیم کاری باطری دار چه استفاده هایی می شود؟

این ابزارها امروز به عنوان یک وسیله بسیار قوی در کاربری های خیلی ظریف مانند جواهر سازی و هنری مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *