دسته‌بندی نشده

تفاوت تفنگ لحیم کاری با هویه لحیم کاری

تفاوت تفنگ لحیم کاری با هویه لحیم کاری

مقایسه تفنگ لحیم کاری با هویه لحیم کاری

در حالیکه تفنگ لحیم کاری و هویه لحیم کاری خصوصیات مشابه زیادی دارند اما تفاوت هایی نیز دارا هستند. تفنگ لحیم کاری اغلب برای امر اتصال در سطوح فلزی استفاده می شود و دارای یک ماشه است که امکان کار با یک دست را برای شما فراهم می سازد. در حالیکه هویه نیز برای عملیات اتصال استفاده می شود که دارای یک نوک فلزی گرم است. هر کدام از آنها بسته به هدف کاربرد شما، دارای مزایا و معایبی هستند.

تفاوت تفنگ لحیم کاری با هویه لحیم کاری
تفاوت تفنگ لحیم کاری با هویه لحیم کاری

هشدار : در مواقع استفاده از ابزار هویه و تفنگ لحیم کاری همیشه به نکات ایمنی از جمله پوشیدن دستکش و کار بروی سطوح مناسب ضد اشتعال توجه داشته باشید.

موارد استفاده از تفنگ لحیم کاری

از این ابزار برای لحیم کاری اتصالات سنگین الکتریکی و اجزای آنها مانند کابل یا سیم سنگین استفاده می شود. این در حالی است که برای پروژه های سبک نیز می توان از آنها استفاده کرد. مراقب محدوده حرارت تفنگ باشید چراکه گرمای بسیار زیادی در اطراف آن تولید می شود.

مزایا

تفنگ لحیم کاری دارای ولتاژ بسیار بالاتری نسبت به هویه است. محدوده این ولتاژ حدود ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت متغیر است. این وسیله به دلیل دارا بودن نوک حلقه ای شکل که توسط سیم مسی ساخته شده است انعطاف پذیری بیشتری در حالت کاری در اختیار شما قرار می دهد. این ابزار اجازه کار در فضاهای محدود را به شما می دهد این در حالی است که کار با هویه در این شرایط راحت نخواهد بود.

تفنگ لحیم کاری زودتر از هویه به دمای مطلوب کاری می رسد. یک ترانسفورماتور گام پایین، میزان انرژی را از منبع اصلی دریافت کرده و آن را به ولتاژ پایین در عین حال آمپر بالا تبدیل می سازد. این ابزار بعد از چند ثانیه گذشتن از روشن شدن آماده کار است. بواسطه سرعت بالا در ایجاد حرارت و همچنین سرد شدن سریع این ابزار در کارهای برق-قدرت اقتصادی تر است.

معایب

در طول لحیم کاری، حلقه مسی به تدریج حل می شود. که باید به شکل منظم جایگزین شود و به صورت کلی زمان انجام فرآیند را بالا می برد. همچنین وزن آن در مقایسه با هویه سنگین تر است، که می توان خستگی در طول کار را به همراه داشته باشد. برای اتصال قطعات کوچک، ماهیت بزرگ این ابزار ممکن است دردسر ساز باشد. به شکل کلی این ابزار برای استفاده های متناوب مطلوب است.

موارد استفاده از هویه لحیم کاری

هویه ها برای استفاده در لامپ های الکترونیکی و تخته های مدار مناسب است. این ابزار برای استفاده در نواحی که مقدار حرارت زیاد امکان آسیب زدن به قطعه را فراهم کند، عالی است. هویه های متفاوت می توان برای اهداف مختلف استفاده شوند.

مزایا

این ابزار در مقایسه با تفنگ حرارتی سبک تر است که کار با آن را راحت تر می سازد. طیف گسترده ای از هویه ها با اندازه های مختلف در دسترس است که انعطاف پذیری خوبی در اختیار شما می گذارد. و هرکدام سری های متفاوتی برای کارکرد خاص دارا هستند. به جهت این که هویه مدت زمان زیادی در دمای بالا قرار می‏گیرد شما نیاز به خاموش و روشن کردن مداوم ندارید. این امر کار را راحت تر می سازد.

معایب

اگر قطعه کار شما سنگین باشد، هویه تاثیر چندانی برای انجام اتصال ندارد. هویه مقدار ولتاژ تفنگ حرارتی را ندارد که این امر آن را برای کارهای سبک مناسب می سازد. این ابزار در مقایسه با تفنگ حرارتی، دیرتر به دمای مطلوب کاری لحیم کاری می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *