دسته‌بندی نشده

نحوه ایجاد سوراخ در بتن

ایجاد سوراخ در بتن یک تکنیک دستی و پر کاربرد میباشد که مراحل این کار در زیر آمده است :

۱)خرید یا اجاره یک مته خوب :

این موضوع خیلی مهم است که شما کار را با یک مته خوب ، آغاز نمایید . ویژگی های یک مته خوب در زیر آمده است :

  • سرعت متغیر

  • قابلیت چکشکاری

  • تنظیم عمق

  • گیره خوب ( یک دستگیره برای دست دیگر ، در طول کار بسیار کمک خواهد کرد )

  • قدرت

در صورتی که کار را با یک مته ارزان ولی با قدرت کم شروع کنیم ، عمل حفاری بسیار سخت خواهد شد و در نهایت سوراخ هایی با عمق کم و نامناسب خواهیم داشت . زیاد نگران هزینه نباشید ، و یک مته با برند خوب تهیه نمایید . ارزششو داره .

۲) آشنایی با وسیله حفاری :

راهنمای کار وسیله را مطالعه فرمایید . کاملا با نحوه کار دکمه ها و کنترل های وسیله مورد نظر آشنا شوید . یاد بگیرید که چگونه دستگاه را روشن و خاموش نمایید . مطمئن شوید که کار با دستگاه را یاد گرفتین .

۳)تنظیم عمق :

در بعضی از دستگاه ها امکان تنظیم و کنترل عمق وجود دارد . راهنمای کار را مطالعه فرمایید و متوجه شوید که چگونه باید از این تنظیمات استفاده نمایید .

در صورتی که دستگاه شما فاقد این تنظیمات باشد ، عمق مورد نیاز را اندازه گرفته و بایک مداد یا ماژیک ، علامت گذاری نمایید .

۴) وسیله حفاری را به خوبی و به طور کامل در دست نگه دارید :

وسیله را با یک دست همانند یک تفنگ ، در دست بگیرید به طوری که انگشت اشاره شما بر روی ماشه قرار بگیرد .

در صورتی که وسیله حفاری شامل یک دستگیره برای دست دیگر شما باشد ، از آن استفاده نمایید . در صورت فقدان دستگیره ، دست دیگرتان را در پشت دستگاه حفاری قرار دهید .

boton2

۵) علامت گذاری :

با ساتفاده از یک مداد نرم ، محلی را که میخواهید سوراخ نمایید را ، بر روی دیوار علامت گذاری نمایید . مطمئن شوید که علامت شما زیاد بزرگ نباشد .

  • دستگاه را بر روی علامت قرار دهید ، با یک فشار مناسب ، دستگاه را در محل مورد نظر ثابت نگه دارید . البته زیاد فشار ندهید . با تکرار و تمرین ، میزان فشار مناسب را یاد خواهید گرفت .

  • با سرعت کم ( درصورتی که دستگاه شما دارای تنظیمات سرعت باشد ) عمل حفاری را آغاز نمایید . در صورتی که دستگاه شما فاقد تنظیمات سرعت باشد از حفاری های کوتاه ( شلیک های کوتاه ) استفاده نمایید . سوراخ کم عمقی ایجاد نمایید تا مته حفاری در محل مورد نظر جا بیفتد .

boton3

۶) حفاری

جهت حفاری ، از سرعت زیاد مته و چکشکاری ( در صورتی که مته شما داشته باشد ) استفاده نمایید . عمل حفاری را از مرحله قبل ادامه میدهیم . شما نیاز خواهید داشت که در طول حفاری به سمت دیوار فشار وارد نمایید ( مخصوصا زمانی که دستگاه شما قدرت کمتری داشته باشد ) . در صورتی که دستگاه شما فاقد تنظیمات چکشکاری اتوماتیک باشد ، از هر ۱۰ ثانیه یک بار مته را اندکی بیرون بکشید و دوباره فشار را اعمال نمایید . در صورتی که عمل حفاری طول کشید ، مته را از سوراخ بیرون بکشید و چند ثانیه صبر نمایید تا خنک شود . به محض رسیدن به عمق مورد نظر ، کار را متوقف نمایید .

۷) عیب یابی :

بعضی مواقع ، عمل حفاری مطابق انتظار پیش نمیرود . و در این حالت شما بایستی از یک وسیله سخت جهت ضربه زدن استفاده نمایید . در این موارد ، میخ بنایی را به داخل حفره فرو برده و چکشکاری نمایید . این کار بهگسیختگی بتن کمک خواهد کرد . در ادامه مته را دوباره به داخل حفره برده و عمل حفاری را ادامه دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *