دسته‌بندی نشده

مقایسه کمپرسور دارای موتور با روغن و بدون روغن

کمپرسورها در انواع مختلف و اندازه‌های متفاوتی وجود دارند لذا هنگامی که از لحاظ سیستم‌های روانکاری آنها بحث می‌شوند می‌توان کمپرسورها را به دو دسته مجزا تقسیم کرد: روان کننده با روغن، بدون روغن و روان کننده فشار. در این مطلب قصد داریم مقایسه ای از کمپرسور دارای موتور با روغن و بدون روغن را بیان کنیم.

در کمپرسورهای دسته اول، روان کننده‌های فشار از پمپ روغن استفاده می‌شود که این نوع سیستم بهترین نوع روان کننده است.

در این نوع کمپرسورها امکان جابجایی پمپ وجود ندارد. در این سیستم روغن به شکلی به قطعات داخلی تحویل داده می‌شود.

کمپرسورهای روغنی به طور کلی از نوع غیر روغنی سنگین تر هستند (کمپرسورهای بدون روغن هر چند که به خوبی قادر به کنترل فشار نیستند اما سبک اند).

در کمپرسورهای روغنی، روغن سیستم باید طبق برنامه زمانی مرتب تعویض و تحت نظارت قرار بگیرد. اما کمپرسورهای نوع بدون روغن نیاز به هیچ روان کننده ای ندارند ولی باید به طور مرتب فیلتر هوایی آنها سرویس شود.

در کمپرسورهای دسته دوم از روان کننده‌های دائمی استفاده می‌شود.

کمپرسورهای بدون روغن برای محیط‌های تمیز کابرد زیادی دارند و هم چنین یکی از مزایای استفاده از این نوع کمپرسور قابل استفاده بودن در هوای سرد است. علاوه بر این، طراحی این نوع کمپرسور این اجازه را می‌دهد تا روی سطوح ناهموار مانند پشت بام از آن استفاده شود.

در کمپرسورهای بدون روغن امکان آلودگی ایجاد میکروارگانیسم‌ها نیز مانند نوع روغنی وجود دارد .

طراحی‌های نوع بدون روغن و با روغن نیز مانند بسیاری چیزها در زندگی دارای مزایای خاص خود هستند. به طور کلی کمپرسورهای روغنی، روان کننده تر از واحدهای طراحی شده بدون روغن هستند.

از لحاظ دوام کمپرسورهای روان کننده با روغن نسبت به کمپرسورهای بدون روغن برتری دارند . همان طور که قبلا ذکر شد ، کمپرسورهای بدون روغن به طور دائم روان هستند اما عملکرد آن‌ها در طول زمان تضعیف می‌شود و بعد از مدتی قابلیت روان کاری خود را از دست می‌دهند. این نوع از کمپرسورها توسط موتورهای یونیورسال (universal) طراحی شده‌اند . اما کیفیت موتورهای یونیورسال به موتورهای القائی نمی‌رسد. کمپرسورهایی وجود دارد که موتور القایی و پمپ بدون روغن دارند.

از لحاظ ایجاد صدا، کمپرسورهای روان کننده با روغن در مقایسه با نوع بدون روغن ایجاد صدای کمتری می‌کند. که البته این بیان همیشه صحیح نیست.

کمپرسورهای روان کننده با روغن برای مدت طولانی‌تر و با ایجاد صدای کمتر کار می‌کنند و کمپرسورهای بدون روغن سبک‌تر هستند و امکان جابجا کردن آنها وجود دارد که البته این موارد به طور کلی بیان شده‌اند و همیشه برای هر تعمیم استثنائاتی وجود دارد. برای مثال کمپرسور هوای CAT-۶۳۱۰ همانطور که بیان شد با اینکه از نوع بدون روغن است اما برای زمانی طولانی حدود ۳۰۰۰ ساعت و با ایجاد صدای بسیار پایینی همراه است.

نمونه سوم کمپرسور ها از سیستم‎های روان کننده‌ی نوع فشار استفاده می شود که جهت کاربردهای سنگین، انتخاب مناسبی هستند و اگر از بسیاری از ابزارهای هوا استفاده می‌کنید بهتر است از کمپرسورهای روغنی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *