دسته‌بندی نشده

ماهنامه شماره 45 ابزار یراق

دوران رکود، دوران فرصت‌های طلایی

 

«هرمن کي» سياستمدار، بازرگان و مقالهنويس آمريکايي ميگويد: همه خوشبختيها و موفقيتهايي که به من روي آورده، از درهايي وارد شده که آنها را به دقت بسته بودم.

حوزه كسب و كار و كار آفريني در جامعهاي چون ايران كه شاخصههاي جهان سوم را در بردارد، كاري بسيار دشوار به نظر مي رسد. نبود قوانين حمايتي، نگرش منفي مسئولين و مردم نسبت به سرمايهدار و توليد كننده، اجراي قوانين و آييننامه به صورت ناقص و به ضرر توليدكننده، واردات، نرخ دولتي دلار، بيثباتي در بازار عرضه و تقاضا، قاچاق كالا و صدها مورد ديگر باعث شده است تا توليد كننده ايراني با همه توانمنديها و خلاقيتها دست به عصا باشد و يك پايش هميشه لنگ بماند؛ اما واقعيت مهمتري كه هرگز به آن توجه نشده است، اصلي است كه ژاپنيها از آن با نام نظام فرصتها و تهديدها يا همان SWOTياد ميكنند. حقيقت آن است كه بزرگترين توليدكنندگان تاريخ در دوران ركود، آغازي مهم و تحول و تغييري اساسي را سر لوحه كار خود قرار دادند. دوران ركود ميتواند دوران فرصت هايطلايي باشد كه در زمان رونق با وجود برندهاي بزرگ هرگز به دست نميآيد. تجربه فورد در توليد انبوه خودرو در ابتداي صنعت خودروسازي و تجارب شركتهاي خودروسازي ژاپني همچون تويوتا و هوندا و… در شرايط و اقتضائات زمان، فعاليتشان و صدها مثال در صنايع كوچك و بزرگ، همگي حاكي از اين واقعيت دارد.

برخلاف بسياري از متفكران، ركود، سكون اقتصاد نيست، بلكه برههاي است كه در فرآيند سينوسي بازار، پتاسيلها سمت و سوي پوستاندازي به خود گرفته و صاحبان كسب و كار كه در رونق بازار، فقط و فقط به دنبال فروش بيشتر هستند، بار ديگر به بازشناخت بازار خواهند پرداخت.

زماني كه «استيو بالمر»، جانشين «بيل گيتس» شد، شايد اگر ركود را تجربه كرده بود، شركت بزرگ و توانمندي چون مايكروسافت را در باتلاق فعلي فرو نميبرد. « به رغم شاهكار بالمر در بخش اقتصادي شركت و دو برابر كردن فروش محصولات تا 78 ميليارد دلار، او از درك و مديريت پنج بخش از تكنولوژي كاملاً جاماند و بازنده شد. در جستجو به گوگل، در گوشيهاي هوشمند به اپل، در سيستم عامل موبايل به گوگل و اپل، در رسانه به اپل و نتفيليكس و در بخش فضاي ابري به آمازون. شركتي كه بيش از 95 درصد بازار را در دست داشت امروزه ميرود تا با بحراني بزرگ روبرو شود، چرا كه رونق مستمر، باعث آن شد تا مديران شركت از بازبيني خود، بازار و آينده بازمانند. درست در نقطه مقابل، افراد خلاق و كارآفريني در پاسخ به درخواست و نيازهاي مردم در اوج ركود اقتصادي، ايدههاي خود را در قالب محصولاتي پركاربرد، روانه بازار کرده، جايگاهي مستحكم در بازار براي خود ايجاد نمودند كه شايد در رونق واحدهاي تحقيق و توسعه شركتهاي بزرگ چنين فرصتي را به ايشان نميدادند

در روايتي از امير مومنان علي عليهالسلام نقل شده است كه ميفرمايند موفقيت در آن است كه وقتي همه خوابند، تو بيدار باشي؛ وقتي ديگران در حال استراحتند، تو در كار باشي و …

همانگونه كه انديشمندان مطرح كردهاند، با توجه به سهم 40 درصدي مسكن از اقتصاد و ارتباط عميق ساير صنايع با اين حوزه، همچون فولاد و… و بر اساس آمارهاي ثبت شده و رشد 15 درصدي آن در نيمه اول سال و پيشبيني اين موضوع كه تا بهار 97 مسكن به رونقي معادل نرخ تورم خواهد رسيد. پس ميطلبد تا كارآفرينان و توليد كنندگان ضمن بررسي بازار پيش رو، علاوه بر نيمنگاهي به بازارهاي آسياي ميانه و همسايگان ما و با توجه به اينكه مسايل سياسي تركيه، فرصتي براي جذب مشتريان بالقوه را براي ما فراهم آورده است، با توانمندسازي نيروي انساني خود، آمادگي لازم براي حضوري قدرتمند را فراهم آورند.

و اين جمله رالف والدو امرسون به ياد داشته باشيم كه: «هر روزي که پايان ميرسد آن را به کناري بگذار. آنچه را که در توانت بوده، انجام دادهاي؛ بعضي اشتباهات و کارهاي احمقانه انجام شدهاند؛ هرچه زودتر فراموششان کن. فردا روز جديدي است، آن را با اشتياق و اميد شروع کن و درگير افکار کهنه گذشته نشو..»

دکتر هادي زماني، عضو هيئت علمي نشريه ابزار ويراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *