دسته‌بندی نشده

لاستیک چهار فصل یا زمستانی؟

در سال ۱۹۷۷ شرکت گودیر تایر برای اولین بار به معرفی لاستیک‌ های چهار فصل پرداخت. ایده بسیار ساده بود؛ به جای اینکه رانندگان زحمت تعویض تایرهای ماشین در فصل زمستان را به جان بخرند، می‌توانند از لاستیک‌ های چهار فصل استفاده کنند. فروش این محصول سر به فلک کشید و سایر کمپانی‌ها هم به این مسیر پیوستند. امروزه تقریباً تمامی خودروهای تولیدی در آمریکا با این نوع لاستیک‌ ها به بازار عرضه می‌شوند و ۹۷.۵ درصد لاستیک‌ های خریداری شده از این نوع هستند. امّا آیا واقعاً این ایده مناسب است؟ در حقیقت، نه! در واقع این لاستیک‌ ها در ماه‌های گرم سال عملکرد مناسبی دارند امّا در شرایط برفی چسندگی کمتری نسبت به لاستیک‌ های مخصوص برف دارند. این به این معنی است که رانندگان دارای لاستیک‌ های چهار فصل از امنیت و ایمنی کمتری نسبت به رانندگان صاحب تایرهای طراحی شده برای یخ برخوردارند.

ویژگی‌های لاستیک‌ های زمستانی

لاستیک‌ های زمستانی ویژگی‌های خاصی دارند که اصلی‌ترین آن‌ها این موارد است:

– اینگونه لاستیک‌ ها قابلیت ترمز گیری بهتری در زمین‌های برفی و یخی دارد.

– عملکرد بهتری در جاده‌های یخی و برفی دارد.

– طراحی گل این لاستیک‌ ها به صورتی است که قابلیت کارکرد در زمین‌های یخی را فراهم می کند، به گونه‌ای که از انباشتگی و جمع شدن برف بر روی لاستیک جلوگیری می کند.

تفاوت لاستیک‌ های زمستانی با چهارفصل

دو تفاوت بین لاستیک‌ های زمستانی و لاستیک‌ های چهار فصل وجود دارد. تفاوت اول، جنس رویه‌ی لاستیک است. جنس رویه در لاستیک‌ های زمستانی نرم‌تر از لاستیک‌ های تابستانی است و از ترکیبات سیلیکونی و لاستیک طبیعی به جای لاستیک مصنوعی استفاده شده است. این موضوع باعث افزایش چسبندگی لاستیک با سطح جاده در زمستان می‌شود. تفاوت دیگر وجود شیارهای کوچک (Sipe) در سطح لاستیک‌های زمستانی است. این شیارهای کوچک همچون هزاران لبه عمل می‌کنند و باعث می‌شود که هنگام خریدن لاستیک به جاده چنگ زده و به آن می‌چسبند.

winter-tire-1

شناسایی لاستیک‌ های زمستانی

تمام لاستیک‌های زمستانی دارای نشان برف‌دانه در کوه هستند. این سمبل نشان‌دهنده‌ی این است که این لاستیک‌ها صلاحیت استفاده در زمستان و برف شدید را دارند.

winter-tire-logo

شرایط استفاده

شاید با خود بگویید برفی بر روی زمین نیست! آیا باز هم باید از تایر زمستانی استفاده کنم؟ با کاهش دما بر روی سطح خشک نیز، عملکرد لاستیک چهارفصل کمتر می‌شود. بدین ترتیب، تا دمای ۵ درجه‌ی سانتیگراد، می‌توان هنوز به تایر چهارفصل اعتماد کرد، اما در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد، تایر زمستانی می‌تواند عملکرد بسیار مناسب‌تری داشته باشد. این تایرها تا دمای ۳۰- سانتیگراد، کماکان بهترین گزینه هستند. شایان ذکر است که در کمتر از ۵ درجه سانتیگراد، اصولاً تایرهای چهارفصل توصیه نمی‌شوند.

تایرهای زمستانی از ترکیبات خاصی بهره می‌برند و به همین علت نرم‌تر هستند و بیشتر در سطوحی مثل برف فرو می‌روند و بهتر به سطوح یخی می‌چسبند. این تایرها به دلیل نرم بودنشان، در صورتی که در فصول دیگر استفاده شوند سریع‌تر فرسوده می‌شوند و کمتر از زمان پیش‌بینی شده عمر می‌کنند. بنابراین به صرفه‌تر است که در فصول دیگر، از تایر زمستانی استفاده نشود.

در نهایت توصیه می‌شود که اگر در مناطق سردسیر کشور هستید از لاستیک‌های زمستانی استفاده کنید. شاید مراحل تعویض لاستیک به صورت فصلی برای شما زحمت و هزینه داشته باشد، امّا فراموش نکنید که ارزش ایمنی و امنیت در سفر به مراتب از آن بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *