مقالات

تفاوت بتن کن و چکش تخریب در چیست؟

بتن کن و چکش تخریب دو ابزار حرفه­ای و بسیار کاربردی در صنعت ساختمان سازی هستند که عملکردی نسبتا یکسان دارند و همین عملکرد یکسان باعث شده تا افراد این دو ابزار را یکی بدانند در حالی که بتن کن و چکش تخریب در عین عملکرد مشابهی که دارند دو وسیله کاملا متفاوت محسوب می­شوند و همچنین قلم چکش تخریب نیز به بتن کن متفاوت است که ما در این مقاله قصد بررسی همین مطلب یعنی تفاوت بتن کن و چکش تخریب را داریم.

تفاوت بتن کن و چکش تخریب

دریل بتن کن چیست؟

در ابتدای راه و پیش از بررسی تفاوت بتن کن و چکش تخریب باید به ماهیت این دو دستگاه پی برد تا به این ترتیب تفاوت میان آن­ها آشکار شود.

دریل بتن کن همانطور که از نامش پیداست نوعی دریل با دو کاربرد می­باشد که این دو کاربرد عبارتند از:

  • سوراخکاری؛ اولین کاربرد هر دریلی سوراخکاری است حال تفاوتی ندارد این دریل سبک وزن باشد یا سنگین وزن (بتن کن).
  • تخریب بتن؛ دریل­های سنگین وزن که با نام بتن کن نیز شناخته می­شوند علاوه بر ایجاد سوراخ­های استوانه بر روی سطوح مختلف، قابلیت تخریب سطوح بتنی و آجری را هم دارند.

فرد ماهر با تعویض مته دریل­های بتن کن و تغییر زاویه دست و دریل نسبت به سطح می­تواند باعث ایجاد سوراخ روی آن شود و یا آن را تخریب کند.

چکش تخریب چیست؟

افرادی که در زمینه ساخت و ساز و ابزارهای این رشته اطلاعاتی ندارند گمان می­کنند چکش تخریب وسیله­ای شبیه به پتک است در صورتی که این وسیله از نظر ظاهری شباهت زیادی به بتن کن دارد و در نگاه اول امکان دریل انگاشتن آن وجود دارد.

چکش تخریب وسیله­ای حرفه­ای برای تخریب سطوح بتن مسلح و سایر سطوح سخت است (صرفا تخریب، نه هیچ عملیات دیگری)، در داخل این وسیله و دقیقا در پشت مته آن یک قطعه جاساز شده که به طور مداوم به مته ضربه می­زند و به این ترتیب باعث نفوذ آن در عمق سطح و در نتیجه تخریب می­شود.

چکش تخریب چیست

انواع دریل بتن کن و چکش تخریب

اولین تفاوت بتن کن و چکش تخریب در کاربرد آن­ها بود زیرا بتن کن یک کاربرد بیشتر از چکش تخریب داشت، اما دومین تفاوت بتن کن و چکش تخریب به زیر مجموعه­های این دو وسیله حرفه­ای باز می­گردد.

انواع دریل­های بتن کن بر اساس عملکرد و موارد استفاده عبارتند از:

  • بتن کن چهار شیار
  • بتن کن پنج شیار

تفاوت میان این دو دریل بتن کن در چند مورد خلاصه می­شود؛ 1. قلم­ها و مته­هایی که در بتن کن چهار شیار مورد استفاده قرار می­گیرند قطر کم­تری نسبت به قلم­های بتن کن پنج شیار دارند 2. از بتن کن چهار شیار بیشتر برای ایجاد سوراخ در سطوح سخت استفاده می­شود زیرا این دستگاه قدرت چندانی برای تخریب ندارد اما بتن کن پنج شیار به دلیل برخورداری از قابلیت ضربه زنی به بتن بیشتر برای تخریب کاربرد دارد.

انواع چکش­های تخریب نیز بر اساس قدرتی که دارند عبارتند از:

  • چکش برقی
  • چکش بادی
  • چکش هیدرولیکی

چکش­های تخریب برقی معمولا برای عملیات­های تخریب کوچک و محدود کاربرد دارند اما چکش­های هیدرولیکی به دلیل قدرتمند بودن و ابعاد بزرگشان به بیل­های مکانیکی متصل شده و به این وسیله برای تخریب سطوح وسیع و سخت مورد استفاده قرار می­گیرند.

چکش­های تخریب بادی جدیدترین چکش­های تخریب­گر هستند که ضربه وارده به قلم آن­ها هوای فشرده­ای است که از طریق اتصال به مخازن هوا وارد دستگاه می­شود.

البته بتن کن­ها و چکش­های تخریب بر اساس سایز، مدل، کمپانی سازنده و … می­توانند تقسیمات دیگری هم داشته باشند.

بررسی تفاوت بتن کن و چکش تخریب

اکنون پس از آشنایی با ماهیت و انواع دریل­های بتن کن و چکش­های تخریب نوبت به بررسی تفاوت بتن کن و چکش تخریب می­رسد.

اگر بخواهیم تفاوت میان این دو وسیله را بررسی کنیم باید بگوییم؛

  1. بتن کن علاوه بر تخریب قابلیت سوراخکاری نیز دارد اما تخریب­گر چنین نیست
  2. قلم یا همان مته دریل بتن کن با تخریب­گر تفاوت دارد
  3. زیرمجموعه­های این دو دستگاه متفاوت از یکدیگرند
  4. چکش تخریب­گر علاوه بر مدل برقی، مدل­های بادی و هیدرولیکی نیز دارد در حالی که بتن کن تنها با انرژی برق کار می­کند و در دو مدل برقی و شارژی تولید می­شود
  5. قدرت چکش­های تخریب بیشتر از دریل­های بتن کن است به همین دلیل چکش­های تخریب هر نوع سطوح سخت را تخریب می­کنند اما بتن کن­ها قدرت تخریب سطوح بتنی بسیار سخت، عمیق و وسیع را ندارند
  6. از نظر وزنی نیز دریل­های بتن کن معمولا سبک وزن­تر از چکش­های تخریب هستند

دریل بتن کن

سخن پایانی

اگر قصد خرید یکی از دو وسیله مذکور را دارید اما پس از بررسی تفاوت بتن کن و چکش تخریب در این مسئله که کدام یک از این ابزارها برای شما کاربردی­تر است دچار تردید شده­اید می­توانید پیش از خرید از طریق ارسال پیام در تلگرام، واتس اپ یا اینستاگرام با کارشناسان ما ارتباط بگیرید و موارد مصرف و همچنین دلیل نیاز خود به این ابزار را به ایشان بگویید تا شما را راهنمایی کنند.

فروشگاه ونوس دی اس اچ به عنوان نمایندگی فروش مته کبالت ونوس فعالیت دارد. انواع قلم چکش تخریب، مته کبالت، مته های خشکه و الماسه از انواع محصولات دیگر برند ونوس بوده که در این فروشگاه عرضه می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *