دسته‌بندی نشده

چگونه از اره میزی استفاده کنیم با رعایت نکات ایمنی

برش طولی چوب به علت وجود خواب در چوب به روش های معمول کار دشواری است. نگه داشتن صاف تیغه برای داشتن یک برش تمیز نیز بر دشواری کار می افزاید. اساسا اره میزی از یه اره دایره ای که در وسط میز قرار گرفته و یک خط کش راهنما در کار تخته تشکیل شده است. خطکش راهنما به شما در زاویه دادن به برش و اندازه گیری طول برش کمک میکند تا بتوانید برش دلخواه خود را به زیبایی کامل کنید. خط کش راهنما با زمان کمی که برای استفاده از آن میگذارید تاثیر زیادی در نتیجه کار خواهد می گذارد. به هر حال از جنبه دیگر این دستگاه میتواند خطرناک باشد. هدف این مقاله آشنایی شما با نکات ایمنی دستگاه است تا قبل و بعد از کار بصورت سالم به کار خود ادامه دهید.

۱-عجله نکنید

به صورت کلی کار با ابزار برقی نیازمند صرف دقت و زمان است. اره میزی برش های بسیار تمیز و دقیقی میزند ولی اگر به درستی از آن استفاده نکنید آسیب های جدی را وارد میکند. بنابراین زمان مورد نیاز را برای کار با دستگاه اختصاص دهید و عجله نکنید. عجله کردن هم خطر را زیاد کرده و هم نتیجه کار را تحت تاثیر قرار میدهد. در کل این کاهش زمان ارزشی برای شما نخواهد داشت.

استفاده از وسایل ایمنی

پوشیدن لباس هایی که در اره گیر نکند(لباس هایی که هنگام خم شدن آویزان نشوند) , داشتن عینک محافظ و گوشگیر از ابتدایی ترین لوازم ایمنی است که در کار با اره میزی باید استفاده شود. استفاده از دستکش در بین نجاران مورد بحث است. عده ای بر این عقیده اند که اگر دستگش در اره گیر کند باعث کشید شدن انگشت در اره میشود. گروه دیگر استفاده از دستکش را ضروری میدانند. استفاده از دستکش به راحتی و مهارت خود شما بستگی دارد.

از دید تجربه شخصی داشتن عینک محافظ برای جلوگیری از ورود خاک اره به چشم بسیار حیاتی است. عینک نباید کثیف یا خش دار باشد در غیر این صورت انگار شما از بین یک مه فاصله دست خود با اره را تنظیم میکنید. در صورت رفتن خاک اره به چشمانتان دستگاه را خاموش کرده و چشمانتان را بشویید. تا زمانی که دیدتان به حالت اول باز نگشته شروع به کار نکنید.

زمانی که در حال نصب میز هستید مطمئن شوید که زمین محل نصب ثابت محکم و تراز باشد. یک میز لق نه یک برش خوب را به شما میدهد و نه ایمن است. اگر میز شما به زمین متصل است و امکان تغیر مکان ندارد از این منظر مشکلی نخواهید داشت.

۲-مطمئن شوید همه قسمت ها محکم باشد

باید اطمینان حاصل کنید که اره به طور محکم در جای خود قرار گرفته و جای بازی ندارد. همچنین دستگاه را از خاک اره کار قبلی تمیز کنید تا هیچ گرفتگی و انسدادی در دستگاه نباشد. باید همه اجزای دستگاه به صورت آزادانه و دقیق حرکت کنند.

وسیله های اندازه گیری و هدایت کننده را چک کنید تا برش به درستی انجام شود.

در صورت وجود لوله خروج خاک اره انتهای آن را در در کیسه ای – مکنده ای یا یم خروجی مخصوص قرار دهید. و از هدایت خاک اره به سمت استفاده کننده خودداری کنید.

در اخر محافظ اره را چک کنید. محافظ باید محکم باشد و به نرمی حرکت کند. در صورت نبود محافظ دیده شده تازه وارد ها اسیب های جدی را به مچ خود زده اند.

۳-اماده برای شروع

زمانی که همه چیز سرجای خودشه چک شده و شما خوشحال هستید حالا میشه کار رو شروع کرد. اره را در حالت روشن قرار دهید و به آرامی چوب را به تیغه نزدیک کنید. اگر هنگام برش با حرکت ارام دستگاه برش را انجام نمیداد. فشار روی چوب وارد نکنید زیرا باعث ایجاد بار اضافی به روی موتور شده و مشکل افرین خواهد شد. در این صورت حتما مشکلی وجود دارد.

بعد از پایان کار اجازه دهید تیغه از حرکت بایستد و سپس دستگاه را برای استفاده دوباره تمیز کنید.

اره میزی وسیله ای فوق العاده است که بسیار کاربردی است فقط استفاده از آن نیاز به دقت و حوصله بیشتر است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مجموعه مقالات مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *