دسته‌بندی نشده

چگونه دمنده هوا را در موتور تعویض کنید؟

دمنده هوا در موتور اتوموبیل به خنک شدن رادیاتور کمک میکند زمانی که به دمای مشخصی میرسد. هنگامی که درجه حرارت خنک کننده به دمای مشخصی می رسد، معمولا ۹۲ درجه سانتیگراد یا ۱۰۲ درجه فارنهایت، سوئیچ دماسنج بسته می شود و دمنده سمت راننده را فعال می کند. این دمنده به عنوان دمنده اولیه شناخته می شود. معمولا با سرعت آهسته اجرا می شود و با توجه به دمای خودرو، شما می توانید صدای روشن یا خاموش شدن آن را بشنوید. این دمنده حتی با سیستم تهویه مطبوع اجرا می شود. در حالی که موتور شما ترکیبی از سوخت و هوا را می سوزاند، گرمای زیادی تولید می کند. گرما بیش از حد به موتور شما آسیب می رساند. دمنده، مجهز به چهار تیغه ای است که به سرعت هوای کافی را تامین میکند، با خنک کردن موتور، از گرمای بیش از حد خلاص می شود.

بعضی از خودروهای مدل بعدی دارای یک دمنده دوم هستند که در مقابل رادیاتور قرار دارند تا هوای سرد بیشتری را به داخل موتور بکشند. این موارد مخصوصا زمانی مناسب است که آب و هوا گرم و خودرو شما تمایل به حرکت کندتر از حد معمول دارد. مقدار کمی هوای سرد به رادیاتور می رسد که به نوبه خود موتور را به اندازه کافی خنک نمی کند. دو نوع هواکش وجود دارد: دستی و برقی. دمنده های الکتریکی را می توان در هر دو طرف رادیاتور خود یافت. دمنده نزدیک به گریل جلو به عنوان “فن سوپاپ” شناخته شده است، در حالی که دمنده نزدیک به موتور به عنوان فن کشنده شناخته می شود. یک دمنده دستی با کمربند و کلاچ فن کار می کند.

  • مراحل تعویض دمنده هوای الکتریکی

مرحله۱: بست باتری را جدا کنید

تنها بست مثبت باتری را جدا کنید. بست منفی را جدا نکنید.

مرحله۲: سیم را جدا کنید

سیم های قلاب شده به دمنده ی الکتریکی را جدا کنید. اگر دمنده متصل به برق باشد، می توانید زبانه ها را با پیچ گوشتی به داخل هل دهید و از برق بیرون بکشید.

مرحله۳: کلیپ های پلاستیکی را جدا کنید

کلیپ های پلاستیکی در محافظ فن و در داخل رادیاتور قرار دارند. آن ها را بیرون بکشید و دور بریزید. زمانی که یک دمنده ی جدید نصب می کنید باید کلیپ های پلاستیکی جدید تهیه کنید.

مرحله۴: دمنده را جدا کنید

دمنده کنونی را از رادیاتور جدا کنید و دمنده جدید را نصب کنید.

  • مراحل تعویض دمنده ی هوای دستی

مرحله۱: قاب فن را جدا کنید

قاب فن را از دمنده جدا کنید

مرحله۲: مهره ها را جدا کنید

مهره هایی که دمنده را پایین پمپ آب نگه می دارد شل کنید. مهره های باز شده را از دمنده خارج کنید

مرحله۳: دمنده را جدا کنید

دمنده و کلاچ دمنده را جدا کنید.

مرحله۴: دمنده را تعویض کنید

کمربند را به دور water pulley بکشید به جای اینکه سعی کنید آن را در اطراف تیغه فن بچرخانید. دمنده یا کلاچ دمنده را تعویض کنید. برای اینکه پره های دمنده آسیب نبینند فقط باید کلاچ دمنده را تعویض کنید.

مرحله۵: کمربند و قاب فن را تعویض کنید

مهره ها را در جای اول قرار دهید. هنگامی کاملا درست میشوند که در جای مناسب قرار گرفته و در جای صحیح کاملا بچرخد. سپس کمربند و قاب فن را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *