دسته‌بندی نشده

چند نکته در مورد رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی، هر نقاش روش خاص خودش را دارد. در اینجا قصد داریم به تعدادی از نکات مهم حین رنگ آمیزی اشاره کنیم.

۱- عیوب را با سمباده از بین ببرید

در ابتدا برای رنگ آمیزی باید سطح مورد نظر بسیار صاف و هموار باشد تا نتیجه مطلوبی از کار خود بگیرید. برای این کار سطح دیوار و سقف را سمباده بزنید. در نظر داشته باشید که فشار زیادی به کاغذ سمباده وارد نکنید تا دیوار را خراب نکند.

۲- استفاده از بتونه

قبل از شروع رنگ آمیزی دیوار را بتونه کنید. این مواد داخل سوراخ ها و ترک های دیوار رفته و باعث یک دست شدن سطح دیوار می شود. اگر رنگ را به طور مستقیم و بدون بتونه به دیوار بزنید ممکن است قسمت هایی از دیوار رنگ را به خوبی قبول نکند و پایان کار مطلوب نباشد.

۳- نوار مخصوص را با کاردک به کف متصل کنید

هیچ چیز ناامید کننده تر از این نیست که بعد از اتمام رنگ آمیزی، زمانیکه میخواهید نوار را جدا کنید، رنگ را نیز از دیواره جدا کنید. برای جلوگیری از این مسئله نوار را بر روی یک چوب قرار دهید و با کاردک آن را محکم کنید سپس در جای مورد نظر قرار دهید.

۴- از بین بردن آثار رنگ آمیزی با افزودنی مناسب به رنگ

برای به حداقل رساندن آثار قلم مو بر روی سطح رنگ آمیزی شده، از افزودنی رنگ مانند Floetrol استفاده کنید. این افزودنی زمان خشک شدن رنگ را کاهش می دهد و این فرصت در اختیار شما قرار می گیرد تا سطح مورد نظر را مجدد با قلم مو رنگ بزنید بدون اینکه لبه های زشت و ناهمسان ایجاد شود. این افزودنی ها رنگ را رقیق می کند و باعث می شود آثار قلم مو بر روی سطح به حداقل برسد.

۵- توجه به نقاط مرزی و گوشه سقف

برای ایجاد یک خط رنگ مستقیم و یک دست نیاز است که نقاط مرزی و گوشه مورد توجه قرار گیرند. برای این عمل با استفاده از یک پیچ گوشتی مقداری این نواحی را خراش داده تا رنگ به خوبی در آنها نفوذ کند.

۶- استفاده از پارچه های پلاستیکی

پارچه های نازک برای محافظت از کف مناسب نیستند چراکه نمی توان مانع از رسیدن رنگ به کف پوش شوند. لذا باید از پارچه های پلاستیکی مناسب استفاده کنید. یک پارچه با طول مناسب که به سادگی جابه جا شود.

۷- قبل از شروع رنگ آمیزی دیوار بعدی، دیواری که قبل از آن شروع کرده اید را تمام کنید

ممکن است به نظر آسان بیاید که ابتدا تمام گوشه ها را یک جا رنگ کنید و سپس برگردید و سطح دیوارها را نیز یکجا رنگ آمیزی کنید. اما این روش درستی نیست.

توصیه می شود ابتدا گوشه های یک دیوار را تمام کنید سپس قبل از شروع دیوار بعدی، سطح همان دیوار را رنگ کنید.این باعث می شودکار با قلم مو (برای رنگ آمیزی گوشه ها) و غلطک رنگ آمیزی (برای رنگ آمیزی سطح دیوار) همزمان انجام شود.

نکته ی دیگر، سطل رنگ را در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید (مثل زمان تعویض قلم مو و یا هنگام رنگ آمیزی با غلطک) را با یک حوله ی مرطوب بپوشانید چون باعث خشک شدن رنگ می شود.

۸- خراشیدن سطح پنجره ها

حین رنگ آمیزی نگران این نباشید که سطح پنجره ها را بپوشانید تا رنگ روی شیشه ها نریزد. در هر حال این اتفاق می افتد، اما می توانید این رنگ ها را به راحتی از سطح شیشه تمیز کنید.

به این صورت که بعد از خشک شدن رنگ، با چیزی شبیه کاتر می توانید بروی رنگ ها بکشید و در کمتر از چند ثانیه رنگ ها را از شیشه جدا کنید. فقط مراقب باشید که رنگ بین چوب و شیشه را جدا نکنید چون این باعث نفوذ رطوبت به چوب و در نتیجه پوسیدگی آن می شود.

۹- اختصاص دادن یک گالن برای رنگ های یکسان

ممکن است رنگ های یکسان در قوطی های مختلفی وجود داشته باشند که برای راحت تر انجام شدن کار و اطمینان از هماهنگی رنگ ها بهتر است رنگ های یکسان در قوطی های مختلف را در یک گالن بزرگتر بریزید.

اگرچه حرکت دادن این سطل سخت تر است اما باعث حذف نیاز به ریختن رنگ در سینی برای آغشته کردن غلطک به رنگ می شود.

۱۰- شستن روکش غلطک ها

اینکه روکش غلطک ها را ارزان تهیه کرده باشید یا گران، تفاوتی ندارد.

باید حتما قبل از اولین استفاده آنها را خوب بشوئید چون ممکن است هنگام شروع به کار ذراتی که روی روکش باشد مانع از یک رنگ آمیزی یکدست شود.

برای شستشو از آب و صابون مایع استفاده کنید و با دست خود روی سطح گاور بکشید تا اگر چیزی بر آن باقی مانده است جدا شود.

بعد از شستشو می توانید بلافاصله (بدون نیاز به خشک کردن) از آن استفاده کنید.

۱۱-پاک کردن دیوارهای تمیز با مواد پاک کننده

چربی ها و کثیفی های روی سطوح مانع از رنگ آمیزی آن می شود. مثل دیوارهای چرب شده ی بالای گاز در آشپزخانه یا اطراف کلیدهای برق که معمولا کثیف است.

برای انجام این کار می توانید از پاک کننده های مخصوصی که وجود دارد استفاده کنید ولی توجه داشته باشید حتما قبل از استفاده، دستورالعمل آن را بخوانید و حتما از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

۱۲- کار را با یک برس پر از رنگ شروع کنید

پیشنهاد می شود برس را در یک گالن رنگ فرو کنید و هر دو طرف برس را به لبه ی ظرف بکشید تا رنگ اضافی داخل ظرف بریزد و سپس رنگ آمیزی را شروع کنید. ولی این عمل باعث نمی شود که تمام رنگ برس گرفته شود.

رنگ آمیزی با برس پر، باعث می شود رنگ یکدست تری ایجاد شود همچنین گوشه ها را نیز میتوانید راحت تر رنگ آمیزی کنید.

۱۳- از سرازیر شدن رنگ اجتناب کنید

قلم مو حاوی رنگ زیاد، ممکن است بعد از اعمال بر روی سطح موجب سرازیر شدن رنگ شود که برای جلوگیری از این اتفاق، فاصله چند سانتی متری اطراف ناحیه اعمالی را با قلم مو رنگ آمیزی کنید و رنگ را به شکل مناسب هدایت کنید. ممکن است برای این عمل مجبور شوید چندین بار قلم مو را حرکت دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *