دسته‌بندی نشده

تیز کردن تیغه ی ماشین چمن زنی چرخان

مهم نیست که شما چقدر زمان و تلاش صرف محافظت و نگهداری از موتور ماشین چمن زنی چرخان خود می کنید، به هر حال فقط تا زمانی که تیغه ی آن سالم است این ماشین کار خواهد کرد. اهمیتی ندارد که چقدر روغن آن را عوض می کنید، یا شمع یا فیلتر سوخت آن را تمیز می کنید ، اگر تیغه ی آن کند شود، یا شکسته و از حالت تعادل خارج شود، هرگز چمن ها به خوبی زده نخواهد شد. نگهداری و تیز کردن تیغه ، باید جزو اولین کارهایی باشد که در فصل بهار انجام می دهید.

قبل از اینکه تصمیم به تیز کردن تیغه بگیرید، فهرست مختصری از ابزاری که در گاراژ شما وجود دارد تهیه کنید. دراینجا راه های مختلفی وجود دارد که می توانید نتیجه ی مشابهی را بگیرید. ما به هریک از این راه ها به عنوان یک ترفند نگاه خواهیم کرد که شما مطمئن شوید تیغه به خوبی میزان شده است.

ایمنی

با توجه به اینکه احتمالا قبلا با ماشین هایی با موتور کوچک کار نکرده اید، باید پیش از انجام هرکاری گاز را تخلیه کرده و شمع موتور را از قلاب باز کنید. این کار ممکن است زیاده روی در ایمنی به نظر برسد ولی ماشین های چمن زنی می توانند با چرخاندن تیغه با دست شروع به کار کنند درحالی که شمع هنوز به آن متصل است. درست مثل هل دادن یک ماشین , کافی است که بفهمیم وقتیکه باتری فرسوده است باید آن را تغییر دهیم، و چرخاندن تیغه باعث ایجاد یک جرقه در ماشین چمن زنی می کند. بنابراین دو شاخه را اول قبل از اینکه شروع به کار کنید از پریز جدا کنید.

هنگام برداشتن تیغه ، یک جفت دستکش چرمی ضخیم بپوشید. همه ی خوردگی ها و پوسیدگی های ایجاد شده از فصل قبل، معمولا در اطراف مهره ای که تیغه را نگه می دارد ایجاد خواهد شد و باید نیروی زیادی برای جدا کردن آن صرف کنید. چون با یک تیغه که احتمال دارد لبه های تیز داشته باشد سروکار دارید ،حتما از دستکش استفاده کنید. همچنین باید از عینک های ایمنی برای تیز کردن تیغه استفاده کنید.

تیز کردن

از یک دستیار کمک بگیرید. وقتی تیغه را به درستی جدا کردید، باید راهی برای امن نگه داشتن آن پیدا کنید. اگر چرخ سنباده ( دستگاهی مخصوص تیز کردن ) دارید ، باید یک گیره جهت نگه داشتن تیغه داشته باشید. سعی نکنید آن را در دست نگه دارید ، و حتما از چرخ سنباده برای تیز کردن استفاده کنید. تیغه را در گیره به خوبی قرار دهید و از چرخ سنباده به آرامی برای انداختن هر تیغه ی مشخص استفاده کنید . اگر قبلا این کار را انجام نداده اید، از قسمت های ساده شروع کنید تا روش کار را متوجه شوید. هنگامی که چرخ های دستگاه تیز کن برخلاف تیغه های ماشین چمن زنی میچرخد ، جرقه ی نور زیبایی تولید می کند، پس اجازه ندهید که این موضوع شما را غافلگیر کند و از عینک های ایمنی استفاده کنید.

چرخ سنباده ( دستگاه تیز کنی )

بعد از اینکه روش کار چرخ با تیغه را در دست گرفتید ، می توانید تیز کردن را به صورت جدی شروع کنید. همچنین شما باید هنوز هم بتوانید خطوط خارجی تیغه را مشاهده کنید ، خطوط و زاویه هایی که در کارخانه ایجاد شده و شما مایل هستید آن زاویه ها را در لبه ی تیغه ی خود حفظ کنید. آن زاویه ها و خطوط به طور مخصوص برای عملکرد بهتر ماشین ایجاد شده اند و حتما باید آن ها را حفظ کنید. بعد از اینکه یک طرف را کامل انجام دادید ، تیغه را برگردانید و همان روند را دوباره تکرار کنید‌. نهایت تلاش خود را بکنید تا مقدار مساوی فلز از هر دو طرف تیغه بتراشید.

سوهان فلزی

شما می توانید عمل تیز کردن تیغه را به صورت حرفه ای انجام دهید ، حتی بدون داشتن دستگاه تیز کن. سوهان فلزی کاربرد خوبی برای شما خواهد داشت و با کمی تمرین، می توانید یک تیغه با لبه های کاملا تیز برای رقابت با هر تیغه ای که از کارخانه بیرون می آید داشته باشید. تیغه را در گیره به خوبی قرار دهید و به همان شیوه ای که با دستگاه تیز کن کار می کنید ، عمل کنید. مراقب باشید که با دقت استفاده کنید حتی عمدا برای صاف کردن لبه های تیغه ضربه زده و تیغه را دندانه دار کنید.

زمانی که یک تیغه با لبه ی تیز در اختیار داشتید، می توانید از سوهان جهت ایجاد لبه ی تیز برای تیغه استفاده کنید. نگران فشار دادن سوهان نباشید. اجازه دهید سوهان کار خود را بکند، و شما متوجه خواهید شد که چقدر خوب عمل می کند و تیغه ی شما مثل روز اول خواهد شد.

متعادل کردن

اگر هنگام تیز کردن مراقب باشید، دیگر عمل متعادل کردن کار دشواری نخواهد بود. برخی از مردم دچار مشکل می شوند , هنگامی که مقدار قابل توجهی از فلز را از یک طرف تیغه بیشتر از طرف دیگر آن بتراشند. هنگامی که این اتفاق می افتد و تیغه به ماشین چمن زنی متصل می شود ، ماشین شروع به تکان خوردن و لنگیدن می کند. وقتی تیغه ی نامتعادل شروع به چرخیدن در سرعت های بالا کند، باعث می شود کل دستگاه از تعادل خارج شود. یک ماشین لباسشویی را تصور کنید که بار های نامتعادل در آن قرار گرفته و در زمین کشیده می شود. به نظر می رسد مقدار کمی از فلز باعث ایجاد چنین تفاوتی نمی شود ولی اگر همان مقدار کم از فلز در حال چرخش در چند هزار دور در دقیقه باشد ،حتما چنین تغییری را ایجاد خواهد کرد.

تست تعادل

برای آزمایش کردن تعادل تیغه ی خود ، باید یک آزمایش کننده ی تعادل خریداری کنید. این تکه های کوچک پلاستیکی شکاف هایی برای شما ایجاد می کند که تیغه را در داخل قرار دهید. اگر تیغه به یک طرف خم شود ، سپس یک لبه از لبه ی دیگر سنگین تر خواهد بود و باید فلز بیشتری از آن لبه تراشیده شود. این وسیله خیلی گران نیست و قطعا به همه توصیه می شود. بعضی از زمان سنج های قدیمی میگویند که از جالباسی استفاده کنید ، ولی در جایی که بحث ایمنی وجود دارد ،این یک سرمایه گذاری کمینه است.

نصب دوباره

پس از آنکه مطمئن شدید تیغه ی شما متعادل است و به اندازه ی کافی تیز شده ، فقط باید دستکش های چرم خود را پوشیده و سراغ ماشین چمن زنی بروید. بعد از اینکه پیچ ایمن بوده و ماشین چمن زنی مستقیما روی زمین کشیده می شود ، شمع موتور را دوباره وصل کنید. مقداری گاز تازه وارد کرده و شروع به کار کنید. اگر کار خود را به درستی انجام دهید، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. اگر‌کمی لرزش ایجاد شد که قبلا وجو‌د نداشت، ممکن است هنوز هم کمی مشکلات تعادل داشته باشید که باید رسیدگی شوند.

نکته : مشاور متخصص باغبانی ما می گوید : بعد از اینکه تیغه ها تیز شدند، مطمئن شوید که درجای درستی قرار گرفته باشند. تیغه ای که برعکس گذاشته شده چمن هارا به خوبی قطع نخواهد داد. بعضی از تیغه ها کلمه ی “پایین” روی آنها مهر زده شده ، که دقیقا قسمتی است که باید به طرف زمین باشد. درغیر اینصورت ، نوک برجسته یا دوطرف تیغه به سمت بالای ماشین چمن زنی بوده و لبه ی تیز به سمت زمین باید باشد. علامت زدن پایین تیغه بعد از جدا کردن باعث می شود که هنگام نصب مجدد , آن قسمت موردنظر را به درستی شناسایی کنید. به چمن های خود در فصل بهار توسط ماشین چمن زنی که در شرایط بالا درحال اجرا است رسیدگی کنید . نه تنها چمن های شما بهتر به نظر می رسند ، بلکه سالم تر نیز خواهد بود. چون علف ها توسط تیغه ی کند شکسته یا قطع نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *