دسته‌بندی نشده

ترفندهایی برای استفاده از چسب حرارتی

چسب حرارتی یکی از آن تجهیزاتی است که هر کسی باید آن را در جعبه ابزار خود داشته باشد. شاید هنوز هم اطلاع نداشته باشید که چه کارهایی می‌توانید با این چسب حرارتی انجام دهید. همانگونه که از اسم آن مشخص است، وظیفه‌ی اصلی آن چسباندن است امّا کاربردهای آن بسیار فراتر از این‌هاست. اگر به این چسب به عنوان یک پلاستیک مذاب نگاه کنید آن وقت کاربردهایی مثل مدلسازی، درزگیری، اتصال، نمونه‌سازی و بسیاری موارد دیگر به ذهنتان خواهد رسید.

در این مطلب کاربردهای متنوعی از منابع مختلف و تجربیات متعدد برای شما فراهم شده است. اگر شما هم تجربه‌ی کاربردی و متفاوتی در این زمینه دارید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

چسب حرارتی به عنوان یک سرعت بخش!

اگر شما نیاز به یک اتصال دائمی بین دو قطعه‌ی چوبی دارید حتماً باید از چسب‌چوب استفاده کنید اما اگر در چنین شرایطی قرار گرفته باشید حتماً مواردی را به خاطر دارید که جهت خشک شدن کامل چسب مدت زیادی مجبور به نگهداشتن قطعات در حالتی خاص شده‌اید.

چسب حرارتی 1

استفاده از چسب‌حرارتی می‌تواند این زمان را کاهش دهد. می‌توانید مرکز دو قطعه را توسط تفنگ با چسب‌حرارتی آغشته کنید و اطراف آن را با چسب‌چوب بپوشانید و دو قطعه را به هم اتصال دهید. وجود چسب‌حرارتی در مرکز موجب می‌شود که اتصال دو قطعه قوی‌تر شود و خشک شدن چسب‌چوب سریع‌تر انجام شود.

 

استفاده برای نمونه‌سازی

چسب‌حرارتی می‌تواند برای اتصال سریع و موقتی قطعات به هم استفاده شود. اگر قصد دارید که شکل اولیه محصول نهایی خود را پیش از اتصال نهایی مورد بررسی قرار دهید می‌توانید قطعات را به صورت موقت با چسب‌تفنگی به هم متصل سازید.

چسب حرارتی 2

این چسب انقدر محکم هست که قطعات را در کنار هم نگه دارد و همه چیز به خوبی کار کند اما در عین حال انقدر ضعیف هم هست که بتوانید قطعات را قبل از اتصال دائمی نهایی از هم جدا کنید.

 

علامت گذاری

شاید پیش آمده باشد که شما برای کاری بر روی چوب و یا سطح دیگری نیاز به علامت گذاری موقتی داشته باشید. استفاده از خودکار و ماژیک و سایر وسایل می‌تواند تاثیری دائمی بر روی سطح شما داشته و پاک کردن آن زحمت زیادی داشته باشد.

چسب حرارتی 3

شما می‌توانید با چسب‌حرارتی در نقاط مورد نظر علامت گذاری کنید و کار خود را انجام دهید. این چسب پس از سرد شدن به راحتی قابل جداسازی است و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.

 

درزگیری و آب‌بندی

این چسب‌حرارتی می‌تواند درزگیری مناسب و قوی برای مقاوم کردن یک محفظه از ورود آب و هوا باشد. با استفاده از چسب‌تفنگی می‌توانید چسب را به راحتی در محل مورد نظر اعمال کنید.

چسب تفنگی 1

 

اتصال ساده‌ی LED نواری

حتماً شما هم از قیمت، سادگی استفاده، زیبایی و کاربردی بودن LEDهای نواری شگفت زده شده اید. شاید لازم باشد بدانید که برای اتصال آن به هر سطحی راحت‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از چسب‌حرارتی است.

چسب حرارتی 5

 

یک ضد آب ساز!

اگر قصد دارید هر چیزی مثل وسایل الکترونیکی، لامپ‌های کوچک، قطعات کوچک و… را ضد آب کنید چسب‌حرارتی یک روش سریع و کارآمد است. فقط مراقب باشید که تمام قسمت مورد نظر را با چسب پوشش دهید.

چسب تفنگی 2

 

عایق الکتریکی

برقکارها این شگرد را از دیرباز میدانند. شما می‌توانید سیم‌ها را در محل اتصال با این نوع چسب محکم کرده و از اتصالی بین سیم‌ها جلوگیری کنید. اگر زمانی قصد داشتید که اتصال را جدا کنید استفاده از مقدار کمی الکل در لبه‌های چسب اتصال را از بین می‌برد.

چسب حرارتی 7

 

عایق لبه‌های فوم

اگر شما در مدل‌سازی، ساخت ماکت و یا سایر وسایل از فوم استفاده کردید حتماً متوجه شده‌اید که با برش فوم، لبه‌های آن جنسی متفاوت داشته و فاقد حالت ضد نفوذ آب است. پس نیاز است با استفاده از چسب حرارتی عایق کاری را انجام دهید. توجه کنید که برای این کار به لایه‌ای نازک از چسب نیاز است و شما پس از اعمال چسب بر روی لبه‌ها باید با استفاده از ابزاری مناسب آن‌را روی لبه پخش کنید. خوب دقت کنید از انگشتان دستتان برای این‌کار استفاده نکنید. این چسب حسابی داغ است!

چسب حرارتی 8

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *