دسته‌بندی نشده

تاریخچه آچار فرانسه

تاریخچه آچار فرانسه

آچار فرانسه در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط یک مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلابرن ابداع شد، از این رو بسیاری از کشورهای اروپایی(فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا) این آچار را به نام آچار انگلیسی می شناسند.

تاریخچه آچار فرانسه

تاریخچه آچار فرانسه

در بعضی از کشورهای مثل دانمارک این آچار را آچار سوئدی می گویند. دلیل نامگذاری این ابزار در سوئد این است که نخستین بار جان پتر جانسون در سال ۱۸۹۱ با بهبود در طراحی و ساخت این آچار آنرا به نام خود ثبت نمود. در واقع آچاری که جانسون آنرا طراحی کرد نمونه کامل شده و تکمیل تر نمونه انگلیسی خود یعنی آچار کلابرن است. در کشورهای مانند کشور ایران، لهستان، مجارستان، اسلوونی و رومانی نیز این ابزار به آچار فرانسه معروف است. دلیل انتخاب این نام در کشور ما این است که، نخستین بار توسط فرانسوی ها در کنار صنعت وارد کشور ما شد.

آچار فرانسه نوعی آچار با اندازه دهانه متغیر است که به مهره ها و یا پیچ های شش گوش و یا چهارگوش می خورد. این آچار دارای دو فک که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است تشکیل شده است، که فک متحرک آن با چرخاندن یک پیچ در وسط، به فک ثابت نزدیک و دور شده و در نتیجه قابلیت تطبیق با مهره های مختلف را پیدا می کند.

تصویر بالا نشان دهنده سیر تکامل این ابزار است. در این تصویر از پایین به بالا ۱-اولین آچار فرانسه ساخت ۱۸۹۲ ۲-آچار فرانسه ساخت ۱۹۱۰ با دسته اصلاح شده ۳- آچار فرانسه سال ۱۹۱۴ ۴- آچار فرانسه سال ۱۹۵۴ دسته اصلاح شده و زاویه فک جدید ۱۵ درجه ۵- آچار فرانسه سال ۱۹۸۴ با اولین دسته ارگونومیک ۶- آچار فرانسه امروزی با دسته ارگونومیک

این آچار در کشور ما با برندهای مختلفی و سایزهای مختلف وجود دارد. برندهایی از قبیل رونیکس، نووا، استنلی، جنیوس، ایران پتک و… و از لحاظ سایز بندی در سایز های مختلف ۶ اینچ(۱۵۰ میلیمتر) الی ۱۸ اینچ (۴۵۰ میلیمتر) نیز موجود است.

زمانی که شما یک آچار فرانسه نیاز دارید باید به نکات زیر توجه کنید تا ابزار مورد نظرتون رو صحیح انتخاب کنید.

اولین و مهمترین نکته در انتخاب، انتخاب سایز مناسب آچار برای کارهای مختلف، متناسب با پیچ و مهره مورد نظر است.

آچار فرانسه ابزاری بسیار کاربردی در هر جعبه ابزار نیز به شمار می رود لذا در انتخاب و خرید آن به کیفیت آن باید توجه داشته باشید.

آچار فرانسه دارای یک پیچ تنظیم است. هنگام خرید توجه داشته باشید دنده های روی پیچ تنظیم عمیق باشند. همچنین بر روی دنده ها شیارهایی موجود باشد تا از لیز خوردن دست بر روی پیچ تنظیم جلوگیری نماید. هرچه عمق دنده ها بیشتر باشد احتمال خارج شدن آچار از تنظیم حین کار کمتر خواهد شد.

توجه داشته باشید که فک متحرک آچار باید بدون لقی و در یک مسیر مستقیم حرکت کند تا اثربخشی و عمر بیشتری برای آچار داشته باشید.

هر چه سایز آچار شما کوچکتر باشد گشتاور آن نیز کمتر خواهد بود بنابراین برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های مختلف علاوه بر سایز به نیروی چرخشی مورد نیاز جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره باید توجه کنید تا به راحتی کاربری مورد نظرتان را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *