دسته‌بندی نشده

آموزش استفاده صحیح از اره مویی

آموزش استفاده صحیح از اره مویی

اره مویی یک ابزار بسیار کارآمد در کارگاه می­باشد. وسیله­ای که می­توان به کمک آن اشکال یا طرح های مختلفی را بر روی چوب و همچنین مواد دیگر مانند فلزات و پلاستیک سخت ایجاد کرد. ممکن است در آغاز امری پیچیده به نظر برسد، اما کار با اره مویی با دانستن یک سری نکات این امر ساده می شود. در این متن قصد داریم تا طرز استفاده صحیح از اره مویی را بیان کنیم.

آموزش استفاده صحیح از اره مویی

آموزش استفاده صحیح از اره مویی

گام اول : لوازم ایمنی

قبل از شروع به کار با اره مویی، عینک محافظ و ماسک گرد و خاک را بپوشید. اگر موی بلند دارید به وسیله کلاه یا تور آنرا مهار کرده و اطمینان حاصل کنید که آستین های شما از تیغه اره دور هستند.

گام دوم : چوب را آماده کنید

چوب را در ابعاد مورد نیاز برای طرح زدن برش دهید. لبه های تیز چوب را سمباده بزنید و طرح مورد نظر با مداد بر روی صفحه چوبی پیاده کنید؛ خطوط را طوری رسم کنید که به راحتی قابل مشاهده باشند.

گام سوم : اره را برای برش آماده کنید

دستگاه برش اره مویی را بر روی سطح مورد نظر برای کار محکم کنید. تیغه مناسب برای ابعاد و ظرافت طرح مورد نظر را روی دستگاه نصب کرده و از جا افتادن آن اطینان حاصل نمایید. معمولا مواد و سطوح نازکتر نیازمند تیغه اره با دندانه های ریزتر هستند. بر روی برخی از دستگاه­ها لامپی در محل برش تعبیه شده، همچنین اگر مکش گرد و خاک وجود دارد، آنرا به همراه لامپ روشن کنید. در حین برش نیز مرتبا سطح برش را تمیز کنید. قبل از شروع کار اصلی، دستگاه را بر روی یک تکه چوب اضافی تست کنید تا از سالم بودن عملکرد دستگاه مطمئن شوید.

گام چهارم : برش را آغاز کنید

سرعت دستگاه را با توجه به مصالحی که می­خواهید برش دهید تنظیم کنید. برای مصالح ضخیم از سرعت بالاتر و برای مصالح نازک از سرعت پایین برش استفاده می­شود. از دو دست خود برای کنترل کردن اره و حرکت آن روی خطوط رسم شده بر روی چوب استفاده کنید تا بتوانید به راحتی موقعیت چوب را هنگام نیاز به تغییر جهت اره تنظیم کنید. در هنگام برش زدن دستان خود را خیلی به تیغه اره نزدیک نکنید. برای برش زدن عجله­ای نداشته باشید، سطح چوبی را به آرامی در زیر تیغه بچرخانید تا برشی ظریف حاصل شود. عجله کردن باعث بالارفتن خطر آسیب دیدن انگشتان و یا سر خوردن چوب از زیر دست شما و برخورد آنها با تیغه اره می­شود؛ همچنین ممکن است در دنبال کردن طرح مورد نظر دچار خطا شوید و طرح مورد نظر زمخت و نامنظم شود.

گام پنجم : چرخش ۹۰ درجه

برای انجام دادن یک چرخش ۹۰ درجه نیاز به خاموش کردن دستگاه نیست. در لحظه­ی رسیدن به راس زاویه، تیغه اره را در شیار برش خورده به عقب ببرید و اره را از درون چوب بیرون بکشید. سپس دوباره اره را داخل شیار و در راس زاویه قرار داده و در راستای مورد نظر (ضلع دیگر زاویه قائمه) به جلو ببرید.

گام ششم : به پایان رساندن طرح

پس از اینکه طرح مورد نظر را با موفقیت برش زدید، دستگاه را خاموش کنید. گوشه های تیز طرح را سمباده زده و تیغه اره را از دستگاه خارج کنید و با آزاد کردن دستگاه آنرا به جایگاه نگهداری برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *