دسته‌بندی نشده

آموزش استفاده از اره گردبر

اره گردبر یک دستگاه دستی قدرتمند و یک ابزار پایه و اساسی در حرفه‌هایی نظیر نجاری، ساخت و ساز و نوسازی خانه به شمار می رود. تصویر پایین یک اره گردبر با تیغه‌ی ۱۶۰میلی متری را نشان می دهد. انواع دیگری از این دستگاه با تیغه ۲۳۵ میلی متر نیز موجود است. در اینجا چند نکته و دستورالعمل برای استفاده مناسب از یک اره گردبر را بیان می کنیم.

  1. به اندازه های متفاوت اره گردبر و نوع کار مد نظر خود، توجه لازم را داشته باشید

اره‌های با سایز ۱۲.۷ سانتی متری، اغلب دارای دندانه‌های ریز هستند و تیغه آن‌ها در قسمت چپ موتور دستگاه قرار دارد تا به راحتی الگوی حرکت آن دیده شود. این دستگاه‌ها در ولتاژ‌های ۱۲۰ ولت، برق مستقیم، و مدل های قابل شارژ که با باطری و برق غیرمستقیم کار می کنند، وجود دارند.

اره‌های ۱۶.۵ سانتی متری همان طور که اشاره شد برای قطع کردن طول اسمی چوب‌های مورد استفاده در ساخت و ساز، برش چوب و تخته‌های سه لایه و مواد کامپوزیتی، بکار گرفته می شوند.

اره های ۱۸.۴ سانتی متری، بواسطه نام برند تولید کننده اکثر اره های گردبر یعنی «اسکیل»، اغلب با نام اره‌های اسکیل شناخته می شوند. این مدل ستون فقرات صنایع ساخت و ساز محسوب می شود که برای برش چوب هایی با ضخامت بیش از ۵.۷ سانتی متر استفاده می شود. از این دستگاه برای قطع چوب و بریدن قاب چوب ها استفاده می شود. این مدل همچنین دارای تعدادی تیغه برای بریدن مواد کامپوزیتی، بتن، ورقه های فلزی و غیرفلزی، لوله و حتی فولادهای نورد سرد شده است.

اره های ۲۰.۳۲ تا ۲۵.۴ سانتی متر، برای برش چوب ها و الوار با ضخامت‌های بیش از ۱۰.۲ سانتی متر استفاده می شود. این مدل سنگین است و اغلب برای کارهای صنعتی استفاده می شود.

نوع دیگر از این دستگاه دارای گیربکس است و در مدل های ۱۸.۴ سانتی‌متری پیدا می شود که اغلب برای برش چوب و قطع کردن تخته های سه لایه و ورقه کردن استفاده می شود. تیغه این مدل در سمت چپ دستگاه قرار دارد تا الگوی حرکت تیغه در هنگام کار با دستگاه و برش موازی با لبه یک تخته چوب، به راحتی دیده شود.

  1. به مشخصه‌های دستگاه مورد استفاده دقت کنید

صفحه اصلی دستگاه قابلیت کج شدن دارد که برای برش های زاویه دار مناسب است. اکثر دستگاه ها قابلیت برش از زاویه ۹۰ تا کمتر از ۴۵ را دارند که کاربر را قادر می سازد، سطوحی با انتهای زاویه دار(پخ مانند)، برای اتصال‌های گوشه درست کنند. اکثر دستگاه ها بوسیله یک اهرم و ضربه گیر تجهیز شده اند که تیغه دستگاه را در زاویه ای درست در هنگام برش نگه دارند. برخی مدل ها دارای یک درجه بندی هستند که کاربر را قادر به اندازه گیری زاویه برش از ۰ تا ۴۵ درجه می‌سازد.

تیغه دستگاه می توان برای برش های مجزا، روی یک عمق مشخص تنظیم گردد( از کمتر از ۰.۳ سانتی متر تا تمام عمق برش تیغه که قادر به نفوذ است). اهرمی که وظیفه نگه داشتن صفحه اصلی دستگاه در ارتفاع مورد نظر را دارد، در عقب موتور، سمت چپ قرار گرفته است.

بیشتر اره گردبر‌ها دارای یک حفاظ برای زمان برش دادن چوب هستند. این حصار برای ایجاد یک برش صاف و موازی در هنگام استفاده از دستگاه، بکار گرفته می‌شود.

تعدادی از دستگاه های جدید مجهز به یک خارج کننده گرد و غبار برای دمیدن ذرات حاصل شده از کار، به بیرون هستند. براده هایی که حاصل از قطع چوب هستند و مانع دید می شوند با استفاده از این تجهیز به بیرون از دید دمیده می شوند.

برخی از اره های جدید مجهز به نور ردیابی لیزر هستند. این تجهیز یک نور درخشان قرمز رنگ بر روی الگوی برش تیغه می اندازد. این وسیله روی دستگاه های قدیمی‌تر که به صورت پیشفرض دارای این ویژگی نیستند هم قابل وصل و استفاده است.

گارد محافظ تیغه یک وسیله بسیار ضروری برای تمامی اره ها است. این گارد دارای یک بخش ثابت در بالای تیغه و یک بخش متحرک است که بر سر راه دستگاه هنگامی که به سمت قطعه کار برده می شود، قرار می گیرد. می توان حفاظ دستگاه را برای بهتر دیده شدن محل نشانه گذاری روی قطعه کار، جابه جا کرد.

  1. انواع مختلف و استفاده از تیغه های اره گردبر را یاد بگیرید

تیغه ها در جنس، تعداد دندانه ها، عرض شکاف ایجاد شده و کیفیت متفاوت می باشند.

نوعی از اره های گردبر دارای یک تیغه فولادی برای سرعت های بالا به همراه دستگاه می باشند.

تیغه‌های کاربید تنگستن دارای دوام بیشتری هستند و برای چوب های سخت استفاده می شوند. برای تخته‌های سه لا و کامپوزیتی نیز از این نوع تیغه استفاده می شود.

تیغه‌هایی با دندانه ها و شیارهای کمتر، برای برداشت چوب در طول قطعه کار استفاده می شوند. آن ها اغلب یک برش سریع و خشن ایجاد می کنند. این تیغه ها به دلیل اینکه تعداد کمی دندانه دارند ارزان هستند و ارزان هم تیز می شوند.

تیغه هایی با دندانه های بیشتر برای برش های عرضی استفاده می شوند. و اغلب یک برش تمیز و مرتب را ایجاد می کنند.

تیغه های ساینده از جنس مواد ساینده که در رزین و دیگر مواد اتصال دهنده مصنوعی کنار هم قرار گرفته اند، ساخته می شوند و برای برش دادن بتن و فلز استفاده می شوند. برای پروژه‌های کوچک و ارزان هستند و برش سریعی ایجاد می کنند.

تیغه های الماسه، از جنس آلیاژ هایی مخصوص فلزی با الماس های صنعتی در لایه بیرونی تیغه ساخته می شوند. برای برش دادن بتن های سخت، مواد سیمانی و محصولات سنگی مثل بلوک استفاده می شوند.

تیغه های عملیات حرارتی شده مخصوص که دندانه های فولاد کربنی ریزی دارند. برای برش دادن صفحات فلزی مثل قطعات گالوانیزه یا لوله های الومینیوم، مس و برنجی استفاده می شوند.

تیغه های Dado که می تواند شکاف هایی با عرض متفاوت ایجاد کنند. این تیغه ها برش های راحت و سریع ایجاد می کنند.

تیغه هایی برای پانل کردن که دندانه های ریزی دارند و برش صافی را ایجاد می کنند. برش های دقیق بر روی سطوح قطعه کار مانند قالب ها و پانل ها.

  1. از یک پشت بند برای برش مواد استفاده کنید تا تیغه دستگاه با سطح زیری درگیر نشود.

به طور مثال تخته چوب را بر روی سطح زمین و یا قطعه بتنی قرار ندهید. برای این کارها معمولا از میز اره استفاده می شود

  1. قطعه ای که قرار است برش دهید را نشانه گذاری کنید.

از ابزارهایی نظیر نوار اندازه گیری و ابزارهای مدرج استفاده کنید. سپس از یک ابزار گوشه دار برای ایجاد الگوی برش روی سطح کار استفاده کنید.

  1. میزان عمق برش اره را تنظیم کنید

نیازی به مانور دادن بیش از اندازه تیغه، برای ایجاد برش نیست. لذا برای چوب هایی با ضخامت ۴۰ میلی متر، تیغه را تقریبا در محدوده ۴۵ تا ۵۰ میلی متر تنظیم کنید. این حالت ضربه زدن دستگاه را به حداقل می رساند.

  1. محافظ دستگاه خود را در یک وضعیت راحت و مناسب قرار دهید.

به محض برداشتن دستگاه از روی کار، حفاظ اره باید به جای خود بازگردد. و زمانیکه می خواهید دستگاه را روی قطعه کار ببرید باید حفاظ به نرمی عقب برود. قبل از قراردادن دستگاه روی میز، مطمئن شوید که حفاظ دستگاه در وضعیت “پایین” قرار داشته باشد.

  1. به صفحه در حال برش در سمت راست تیغه دقت کنید و خط علامت گذاری شده را در حین انجام برش دنبال کنید.

  2. به جلوی دستگاه، جایی که راهنمای ایجاد شیار قرار دارد توجه داشته باشید.

در سمت راست، راهنمای شیار قرار دارد که باید در وضعیت نرمال قرار گیرد. حالت دیگر برای برش در زاویه ۴۵ درجه است. شیار را در امتداد خط علامت گذاری شده پیش ببرید.

  1. عملیات برش را بعد از یک بررسی سریع در جلوی تیغه اره انجام دهید.

چشمان خود را در وضعیتی قرار دهید که به برش ایجاد شده اشراف داشته باشید و برش را در راستای علامت گذاری شده، به دور از خاک اره، جلو ببرید.

  1. یکی از چشمان خود را روی صفحه اصلی اره قرار دهید.

مطمئن شوید که در حین انجام برش، دستگاه را کامل بروی سطح قطعه قرار داده اید.

  1. گردبر را با نیروی لازم بر روی قطعه حرکت دهید تا تیغه دستگاه عمل برش را انجام دهد.

از فشار دادن بیش از اندازه دستگاه به شکلی که سرعت موتور کم شود و یا یک گرفتگی در تیغه ایجاد شود، خودداری کنید. یک تیغه تیز باید از هر سطحی عبور کند اما مواد سخت نیاز به دقت بیشتری دارند.

  1. از قرار گرفتن صحیح محافظ تیغه گردبر، هنگامیکه برش تمام می شود، اطمینان حاصل کنید.

توجه کنید حتی در صورت قرار گرفتن صحیح محافظ بر روی تیغه دستگاه، امکان گیر کردن یک خرده چوب در بین مکانیزم تیغه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *