دسته‌بندی نشده

آشنایی با فرآیندهای رایج جوشکاری

جوشکاری فرایندی است که در آن ، اتصالی از نوع دائم ، بواسطه ی پیوندهای پایدار بین اتمی ، میان دو یا چند سطح مختلف انجام می شود و زمینه ی این عمل ، گرم شدن موضعی یا کلی و در نتیجه ی آن تغییر شکل دائم یا جزئی می باشد .

عمل جوش به دو گروه عمده ی جوش ذوبـی ((Fusion Welding )) و جــوش حالت جامد ((Solid State Welding )) تقسیم می شود.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که :

جوشکاری میگ(MIG) و مگ(MAG) چیست؟!

یکی از فرایندهای رایج در زمینه ایجاد اتصال، استفاده از جوشکاری تحت پوشش گازهای محافظ با الکترود مصرفی (GMAW) می باشد. که در آن عمل اتصال، با ذوب شدن منطقه مورد نظر بوسیله قوس الکتریکی ایجاد شده بین الکترود و قطعه کار انجام میگیرد.

در این روش از یک گاز محافظ، به جهت حفاظت از حوضچه مذاب و قطعه کار استفاده می شود. اگر این گاز محافظ مورد استفاده خنثی باشد (مانند گازهای آرگون و هلیوم) این روش میگ(MIG) نامیده می شود و اگر گاز محافظ مورد استفاده فعال باشد (مانند کربن دی اکسید) این روش مگ(MAG) نامیده می شود.

dastgah-joosh-mig

تفاوت روش های جوشکاری میگ(MIG) و مگ(MAG) در چیست؟!

نکته مهم درباره تفاوت این دو روش، موارد کاربرد آنها می باشد. از روش میگ برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن، آلومینیوم، نیکل و مس استفاده می شود و از روش مگ برای جوشکاری فولادهای معمولی و آلیاژی استفاده می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای فرآیند جوشکاری تحت پوشش گازهای محافظ(GMAW) :

منبع نیرو

دستگاه تغذیه سیم جوش

کابل

مشعل

قسمت تامین کننده گاز محافظ

dastgah-joosh-mig-mag

جوشکاری تیگ (TIG) چیست؟!

این فرایند نیز یکی از روش های اتصال تحت پوشش گازهای محافظ با الکترود تنگستن می باشد. در این روش قوس الکتریکی، بین الکترود غیرمصرفی تنگستن و قطعه کار ایجاد می شود. الکترود در این فرایند مصرف شونده نیست بلکه نقش تامین کننده جریان الکتریکی را برعهده دارد.

گاز محافظ استفاده شده در این روش هلیوم، آرگون و مخلوطی از گازهای هلیوم و آرگون می باشد. از این روش برای جوشکاری فلزات فعال مانند آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم، منگنز که اکسیدهای دیرگداز ایجاد می کنند از این روش استفاده می شود.

شما می توانید برای بررسی دقیق انواع دستگاه های جوش خانگی و صنعتی به این صفحه از فروشگاه اینترنتی ابزارمارت مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

dastgah-joosh-co2

نکته بسیار مهم در اجرای فرایندهای کارگاهی رعایت نکات ایمنی می باشد که پیش تر در مطلبی با عنوان معرفی تجهیزات مختلف حفاظت از چشم تاحدی در این رابطه صحبت کردیم. در اجرای فرایند جوشکاری نیز باید ماسک ، عینک و روپوش مخصوص تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *