دسته‌بندی نشده

۱۵ راز خانه تکانی سریع

اگر فکر می کنید که خانه تکانی به چند روز مرخصی و ساعت ها وقت برای تمیز کردن خانه نیاز دارد، باید بگویم که اشتباه می کنید. چرا؟ چون با خواندن این مطلب متوجه می‌شوید که خانه تکانی به صورت حرفه‌ای، چگونه وقت شما را کمتر خواهد گرفت.

 

۱- برنامه داشته باشید.

شرکت های خدماتی تمیز کننده منزل اصولی حرفه ای را دنبال می کنند. به این معنی که هر روزه از یک برنامه خاص پیروی می کنند. همزمان تنها در یک اتاق کار می کنند، کار را از یک نقطه خاص شروع می کنند و در همان نقطه به پایان می رسانند و نیازی به حرکات اضافه و تمیزکاری چند باره ندارند.
خانه تکانی سریع

با داشتن یک برنامه مشخص که همواره از آن استفاده می کنید متوجه خواهید شد که سرعت تمیز کردن به دلیل برنامه‌ی منظم است و نه عجله کردن و فعالیت پر فشار اعضای خانه.

 

۲- از بالا به پایین و از چپ به راست تمیز کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تمیز کردن را از میز ناهارخوری شروع کنید و بعد از تمیز کردن پرده‌ها متوجه شوید که میز تمیز شده حالا زیر لایه‌ای از غبار قرار گرفته است. توصیه می‌شود که تمیز کردن را از بالاترین نقاط مثل لوستر و پنکه سقفی شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید تا از کار اضافه جلوگیری شود.

خانه تکانی سریع

تمیز کردن از چپ به راست هم باعث می شود که با نظمی خاص خانه تکانی را انجام دهید، در غیر اینصورت شما همواره در حال جابجا کردن گرد و غبار از سمتی به سمت دیگر هستید.

 

۳- تمیز کردن پنجره بدون هیچ ردی!

آیا شما هم درخشش دلخواه را با استفاده از دستمال و شیشه پاک کن به دست نمی آورید؟ حرفه‌ای های این کار، به شما استفاده از دسته‌های مخصوص تمیز کردن شیشه را توصیه می‌کنند که در حال حاضر در بازار قابل خریداری هستند. میزان لازم ماده‌ی شوینده را در یک گالن آب بریزید و با پارچه‌ای که آن را در محلول قرار دادید شیشه ها را به خوبی تمیز کنید. حالا وقت استفاده از تیغه‌ی مخصوص است.

خانه تکانی سریع

تیغه را از بالا به پایین شیشه کشیده تا شیشه‌ای بدون رد پارچه و یا هر آلودگی دیگری داشته باشید.

 

۴- وسایل مناسب داشته باشید.

همه وسایلی که برای تمیزکاری و خانه تکانی نیاز دارید را در کنار هم و همیشه در دسترس داشته باشید تا همواره در رفت و آمد برای آوردن وسایل نباشید. همیشه توصیه می‌شود که از پیش‌بند مناسب استفاده کنید و حتی از کمربندهای جیب‌دار مخصوص نجارها بهره ببرید و وسایل را در جیب‌های آن قرار دهید.

خانه تکانی سریع

حتماً شما هم نجّاری را که هر بار برای برداشتن یک میخ از نردبان پایین می‌آید و دوباره بالا می‌رود را یک نجار حرفه‌ای نمی‌دانید، یک تمیزکار حرفه ای هم از این قانون پیروی می کند.

 

۵- پیشگیری کنید!

برای داشتن یک خانه‌ی تمیز باید جلوی خیلی از مشکلات را قبل از وقوع بگیرید. برای مثال از محلول‌های ضد جرم برای داشتن یک حمام تمیز استفاده کنید. پس از هر بار استحمام با اسپری کردن محلول‌های مورد نظر روی دوش و شیرهای آب از تشکیل جرم‌های شدید که به سختی تمیز خواهند شد جلوگیری کنید.

خانه تکانی سریع

 

۶- گردگیری بدون غبار

گردگیرهای با جنس پر برای تمیز کردن قاب‌ها، عکس‌ها و کتاب‌ها عالی عمل می‌کنند. شما در تمام مراحل خانه تکانی به یک گردگیر با جنس پر نیاز دارید پس حتماً یکی از آن‌ها را در جیب داشته باشید.خانه تکانی سریع

البته فراموش نکنید که اگر حجم غبار زیاد است استفاده از این گردگیرها اوضاع را خرابتر می‌کند. در این شرایط حتماً از جاروبرقی و مکنده‌ها استفاده کنید.

 

۷- از چربی‌های آشپزخانه خلاص شوید.

چربی در طول زمان بر روی تمامی سطوح آشپزخانه به ویژه اطراف اجاق گاز می‌نشیند. شما می‌توانید از پاک کننده‌های مخصوص برای این کار استفاده کنید و یا در غیر اینصورت می‌توانید از مایع‌های ظرفشویی معمولی استفاده کنید.

خانه تکانی سریع

یک قاشق مایع ظرف‌شویی را به یک گالن آب گرم اضافه کنید و با یک پارچه یا اسفنج سطح مورد نظر را پاک کنید، سپس با اسفنجی دیگر، سطح را از مواد شوینده پاک کنید. برای لکه‌هایی که با این محلول پاک نمی‌شوند می‌توانید از کمی جوش شیرین استفاده کنید.

 

۸- لیمو کاری!

زنگ زدگی و کثیفی رو وسایل، کف گاراژ و در دیگر فضاها منظره‌ی بدی را ایجاد می‌کند اما شما برای حذف آن‌ها نیازی به اسید و محلول‌های قوی اسیدی ندارید.

خانه تکانی سریع

شما باید از لیمو استفاده کنید چرا که اسید موجود در لیمو این زنگ زدگی‌ها و پوسیدگی‌ها را حل می‌کند. لیمو را از وسط نصف کنید و قسمت زنگ زده را با آب لیمو آغشته کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. برای سطح‌های سیمانی و یا جاهایی که برای ماه‌ها زنگ‌زدگی و پوسیدگی انباشته شده است از یک برس استفاده کنید و سپس سطح را با آب بشویید.

 

۹- به جنگ کپک‌ها بروید.

کپک‌ها و لجن‌ها در فضاهایی که گردش هوا به خوبی انجام نمی‌شود به سرعت رشد می‌کنند. رطوبت باقیمانده در درزها و فضاها بعد از استحمام منجر به تشکیل این کپک‌ها می شود. برای پاک کردن این سطوح از آب اکسیژنه استفاده کنید. آب اکسیژنه را بر روی سطح مورد نظر اسپری کنید و بین ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا شاهد مرگ قارچ‌ها باشید.خانه تکانی سریع

برای اینکه دیگر شاهد این کپک‌ها نباشید در هنگام استحمام از فن هواکش استفاده کنید و پس از پایان کار هم چند دقیقه اجازه دهید که تهویه هوا ادامه پیدا کند.

 

۱۰- رسوبات معدنی را در هم بشکنید.

اگر در مناطقی هستید که آب لوله‌کشی با سختی بالا در لوله هایتان جریان دارد حتماً شاهد رسوبات بر روی سطح شیرآلات خواهید بود. هیچگاه برای پاک کردن این سطوح از برس‌ها و ابزار سخت نظیر سمباده استفاده نکنید. این وسایل ممکن است سطح را برای همیشه مخدوش کنند.

خانه تکانی سریع

به جای اینها از سرکه سفید استفاده کنید. کمی سرکه را بر روی یک پارچه تمیز ریخته و شیرآلات را با آن تمیز کنید. چیزی زمان نخواهد برد که آن ها مثل روز اول درخشان شوند.

 

۱۱- استیل‌ها را درخشان نگه دارید.

اثر انگشت، لکه‌ها و آثار رسوبات آب، دشمنان اصلی سطوح استیل و سینک ظرفشویی هستند. روغن پارافین شما را در برابر این دشمنان کمک خواهد کرد.

خانه تکانی سریع

کمی پارافین مایع را بر روی یک پارچه ریخته و هفته‌ای یک بار سطوح را با آن پاک کنید. روغن پارافین هم چنین از چسبیدن مجدد موادی نظیر خمیر دندان به سینک جلوگیری می کند.

 

۱۲- پاک کننده‌های جادویی در خدمت شماست.

در سال‌های اخیر دستمال‌ها و اسفنج‌های جدید با فناوری‌های نو به بازار آمده‌اند که قیمت چندان بالایی هم ندارند. این پاک کننده‌ها در شرایطی که هیچ چیزی موفق به پاک کردن سطوح نمی شود به یاری شما می‌آیند.

خانه تکانی سریع

این پاک کننده‌ها برای سطوح مختلف نظیر دیوارها، کف ساختمان، سطوح چوبی و … مناسب هستند.

 

۱۳- مایکروویو را مثل یک قهرمان تمیز کنید.

داخل مایکروویو شما هم شاید به مانند یک میدان جنگ شده باشد. آثار غذا به ویژه اگر مدت زیادی از باقی ماندن آن‌ها گذشته باشد در مقابل تمیز شدن مقاومت سنگینی خواهند کرد.خانه تکانی سریع

اما شگرد کار اینجاست: از خود مایکروویو برای تمیز کردن استفاده کنید! یک لیوان آب درون مایکروویو بگذارید و اجازه دهید آب به جوش آید. رطوبت ایجاد شده تمامی کثیفی‌ها در تمامی سطوح را خیس کرده و پاک کردن آن‌ها را آسان می کند. حالا فقط به یک دستمال معمولی نیاز دارید.

 

۱۴- ردیفی جارو کنید.

برای اینکه یک جارو کردن کارآمد و موثر داشته باشید این اصل را فراموش نکنید: همواره در طول اتاق و در یک مسیر مستقیم جارو کنید. فراموش نکنید برای اینکه خانه‌ای آراسته داشته باشید نیاز است مناطق پر رفت و آمد را هفته‌ای یکبار جارو بکشید.

خانه تکانی سریع

 

۱۵- قانون نظافت سریع!

اگر شما حقیقتاً میخواهید که زمان خانه تکانی خود را کاهش دهید، از فردای خانه تکانی به فکر عید سال بعد باشید. مهم ترین اقدام تمیز کردن خانه نیست بلکه نگهداری و حفاظت از این تمیزی است.خانه تکانی سریع

پس فراموش نکنید که یک تمیزکاری مختصر به صورت هفتگی، باعث می شود که در روزهای پایانی سال فشار چندانی برای نظافت خانه به خود و سایر اعضای خانه وارد نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *