دسته‌بندی نشده

پنجره‌ ها را برای زمستان آماده کنیم

با آمدن فصل زمستان و شدت گرفتن سرما، وقت مناسبی است تا به فکر عایق سازی پنجره‌های خانه باشیم تا سرما مهمان ناخوانده‌ی خانه‌‌های ما نباشد. امّا برای اینکه این سوز شدید و جریان سرما وارد خانه‌ها نشود، چه باید کرد؟ برای پیشگیری از ورود سرما و کاهش هزینه‌های انرژی در منزل باید دو اقدام اساسی انجام داد: درزبندی اطراف پنجره از بیرون و پوشاندن و نفوذناپذیر کردن از داخل.

 

درزگیری

در اولین مرحله با استفاده از یک کاردک هرگونه چسب و درزگیر قدیمی و یا رنگ‌های کهنه و پوسته شده را تراشیده و سطح چارچوب خارجی پنجره را کاملاً تمیز کنید. در مرحله‌ی بعد از یک دستمال زبر و ضخیم استفاده کنید. دستمال را در آب و صابون گرم قرار دهید و سپس همه‌ی ذرات و آلودگی‌های موجود را به وسیله‌ی آن پاک کنید. در آخر هم با دستمالی خشک، سطح را پاک کنید.

درزگیری1

حالا باید از درزبند مناسب استفاده کنید و کل چارچوب خارجی پنجره و تمام منافذ بین آن و دیوار را با درزبند مناسب بپوشانید. مراقب باشید که چسب مورد استفاده مخصوص استفاده در سطح خارجی باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از چسب سیلیکونی است که هم مقاومت لازم در برابر شرایط محیطی را داراست و هم تا سال‌ها انعطاف‌پذیری و مقاومت خودش را حفظ می‌کند.

 

عایق کاری داخلی

حالا پس از درزبندی خارج، باید به داخل بیایید و قسمت‌های متحرک (قسمت باز و بسته‌شو) را عایق کنید. چند روش برای این کار وجود دارد که به چند مورد از بهترین‌هایشان می‌پردازیم:

۱- فوم چسب‌دار: در این روش از نوارهای فومی چسب‌دار موجود در بازار استفاده کنید. این نوارها بسیار انعطاف‌پذیر هستند و به کار بردن آن‌ها بسیار ساده است. ابتدا پنجره را باز کرده و فوم را بر روی جاهایی که دو قسمت پنجره در هنگام بسته شده روی هم قرار می‌گیرند بچسبانید.

دقت کنید که قبل از چسباندن حتماً قسمت مورد نظر را از گرد و خاک پاک کنید. در پنجره‌های کشویی می‌توان نوار فومی را بر روی قسمت متحرک چسباند تا در هنگام بستن پنجره، فوم، قسمت خالی را پر کند و به این ترتیب عایق کردن کامل شود. همچنین می‌توان نوار را بر روی قسمت عمودی چارچوب پنجره چسباند.

درزگیری2

۲- واشر لوله‌ای پلاستیکی: این واشرها بسیار به فوم‌های مورد قبل شبیه است. در هنگامی که پنجره بسته می‌شود ساختار لوله‌ای واشر فضای خالی را پر می‌کند و عایق سازی به خوبی انجام می‌شود. برخی از انواع این واشرها دارای چسب سرخود است و برخی از آن‌ها نیز دارای مغزه‌ی فومی است که باعث می‌شود شکل پذیری بهتری به واشر بدهد.

درزگیری3

۳- نمد: استفاده از نمد یکی از قدیمی‌ترین روش‌های عایق بندی است. نوارهای نمدی در دو نوع چسب دار و بدون چسب موجود است و برخی از انواع آن با یک نوار فلزی تقویت شده است. این روش بر خلاف سادگی در استفاده، از دوام خوبی برخوردار نیست و هر یکی دو سال نیاز به تعویض دارد.

درزگیری3درزگیری4

۴- کیت عایق پنجره: این کیت نوعی چسب است که مانع انتقال هوا خواهد شد. با استفاده از این چسب باید تمامی درزهای پنجره را بپوشانید و سپس با استفاده از دمنده‌ی باد گرم، چسب را در جای خود نصب کنید، کارایی این روش بسیار بالا است امّا فراموش نکنید که تا بهار سال بعد نباید پنجره‌ها را باز کنید.

درزگیری5

امیدواریم که با استفاده از دستورات بالا ضمن کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، زمستانی گرم را در کنار خانواده سپری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *