دسته‌بندی نشده

نکات ضروری نگهداری و ایمنی ابزار برقی

کار با لوازم برقی در صورت رعایت نکردن یک سری نکات میتواند بسیار خطرناک باشد. در این پست نکات ایمنی و نگهداری ابزار برقی را بررسی خواهیم کرد. رعایت این نکات عمر دستگاه را بالا برده و خطر های بوجود آمده را کم میکند و ضامن سلامتی شماست.

نکات ایمنی

انتخاب ابزار مناسب

اولین قدم برای حفظ ایمنی خود استفاده از ابزار مناسب برای کار است. ممکن است برای انجام چندین کار از یک وسیله بتوانید استفاده کنید و هزینه های خود را کاهش دهید، اما باید دقت کنید که خطر استفاده از ابزار نامناسب زیاد است و از جهت دیگر استهلاک ابزار در صورت استفاده در کار غیر تخصصیش بیشتر شده و دستگاه زودتر خراب میشود. همچنین کارایی شمارا هم میکند و شما باید زمان بیشتری را برای انجام آن کار اختصاص دهید.برای مثال برای برش چوب با طول زیاد فارسی بر ابزار مناسبی است ولی شما میتوانید از اره عمودبر نیز استفاده کنید، در این حالت ظزافت کار کمتر شده و امکان شکستن اره عمودبر هم بیشتر است.

خواندن دفترچه راهنمای محصول

این نکته که برای استفاده از دریل باید نکات خاصی را به طور کلی بدانید، ولی برای استفاده از دریل های برند های مختلف و حتی مدل های مختلف حتما در ابتدا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید. اینکار برای حفظ ایمنی خود بسیار ضروری است. همچنین با استفاده درست از دستگاه شما میتوانید طول عمر ابزار خود را بیشتر کنید.

لباس کار مناسب بپوشید

از مهم ترین نکات ایمنی کار داشتن یک لباس مناسب است. اگر از یک لباس کار گشاد استفاده میکنید احتمال گیر کردن آن در دستگاه های مختلف زیاد است. اگر هنگام کار دست بند، گردنبند یا هر نوع زیورآلات دیگری همراه خود داشته باشید خطر گیر کردن یا افتادن آن ها زیاد است و ایمنی شما را به خطر میاندازد. برای کار در تابستان برای جلوگیری از گرما زدگی بهتر است از لباس های نازک تر استفاده کنید.

جایگیری درست هنگام استفاده

در زمان استفاده از دستگاه باید درست دستگاه را در دست بگیرید. اگر انگشتانتان را در محل اشتباه قرار دهید امکان آسیب دیدن آن ها زیاد خواهد بود. از نزدیک کردن انگشتانتان به مته و اره خودداری کنید.به دکمه خاموش و روشن دستگاه نیز توجه کنید تا در زمان انجام کار به اشتباه آن را روشن نکنید.

از وسایل ایمنی استفاده کنید

استفاده از گوش گیر عینک و دستکش احتمال آسیب دیدن شما را به مقدار زیادی کاهش میدهد. پرش براده یا شکستن قطعه چوب یا اره و مته میتواند به چشم شما اسیب برساند که داشتن یک عینک ایمنی بسیار مفید است.

کابل ها

مراقب محل اتصال دستگاه و کابل باشید. دستکاه را از قابل بلند نکنید. برای خارج کردن دوشاخه از برق سیم را نکشید و به صورت مستقیم دوشاخه را خارج کنید. نکته دیگر که باید به آن توجه کنید این است که سیم دستگاه زیر پا نباشد و در هنگام کار دور پا یا هر چیز دیگری نپیچد.

مرتب بودن محیط کار

انضباط در محیط کار بسیار مهم است. دستگاه هارا در قفسه قرار دهید مواد استعال زا را در مکانی مناسب قرار دهید. این کار باعث بهره وری بیشتر و در عین حال ایمنی بیشتر میشود.

ثابت بودن قطعه کار

برای سوراخکاری ، سنباده کاری و … شما نیاز دارید تا قطعه شما به خوبی در جای خود محکم باشد تا هنگام کار زیر دست شما در نرود و مشکلات بعدی ایجاد نشوند. برای اینکار بهتر است از گیره های مناسب استفاده کنید.

لوازم مصرفی

در برخی از ابزارآلات مانند دریل، فرز، مینی فرز و… لوازمی استفاده می‌شوند که مصرف می‌شود یعنی بعد از مدتی باید آن‌ها را تعویض کرد مانند صفحه، مته و… چون بعد از مدتی خراب شده یا بر اثر استفاده از آن‌ها تمام می‌شوند که در ادامه این مطلب به بررسی این مواد مصرفی و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

مته

مته ها اغلب برای سوراخ‌کاری استفاده می‌شوند که با قرار گرفتن بر روی سه‌نظام دستگاه‌هایی مانند دریل یا فرز انگشتی سوراخ‌کاری را بر روی آهن، چوب، بتن و… انجام می‌دهند. مته ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

انواع مته ها :

۱-مته چوب

۲- مته آهن

۳-مته گرانیت

۴-مته آلومینیوم

۵-مته کبالت

۶-مته کونیک

۷-مته برگی

۸-مته گازور

۹-مته خزینه

۱۰- مته HSS

نگهداری و تیز کردن

مته‌ها بعد از مدت زمانی استفاده باید تعویض شوند و مته جدیدی استفاده شود چون بر اثر سایش و سوراخکاری کند شده یا حتی در برخی مواقع می‌سوزند. اما در مواقعی که انتظار دقت بالا اندازه سوراخ را نداریم می‌توان بوسیله دستگاه مته تیز کن یا سنگ رومیزی مته کند شده را تیز کرد.

مشاهده مته

صفحه ­ها

صفحه‌ها برای برش دادن و یا سابیدن به کار می‌رود که با نصب بر روی دستگاه‌هایی مثل فرز، پروفیل‌بر و… نصب می‌شود. صفحه نیز مانند دیگر لوازم مصرفی بعد از مدتی باید تعویض شود چون بر اثر ساییده شدن قطر صفحه کم شده و یا کند می‌شود که کارآیی لازم را از دست می‌دهد و باید با یک صفحه سالم جایگزین شود.

صفحه ها بر اساس اندازه، نوع کاربرد، ضخامت و جنس صفحه تقسیم بندی می‌شوند که تمامی این دسته بندی ها نیز باهم در ارتباط بوده و تمامی صفحه با توجه به کاربردشان طراحی‌های متفاوتی دارند.

صفحه‌های برش اغلب در اندازه های ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ میلیمتر وجود دارند اما پرکاربردترین سایز صفحه‌ها ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ هستند البته سایزهای ۳۰۰ و ۳۵۰ نیز پر استفاده هستند ولی بر روی دستگاه اره پروفیل‌بر نصب می‌شوند.

صفحه‌ها بر اساس کاربرد عبارتند از :

۱- صفحه آهن‌بر

۲- صفحه استیل‌بر

۳- صفحه سنگ‌بر

۴- صفحه ساب و سایش فلز

۵- صفحه پروفیل‌بر

۶- صفحه الماسه چوب

۷- صفحه الماسه ‌

MDF -۸ صفحه برش بتن

۹- صفحه‌های سمباده

۱۰- صفحه پد پولیش و چندین مدل صفحه دیگر که مخصوص برش مواد مختلفی همچون سیمان، مرمر، کاشی و… هستند.

مشاهده صفحه

عینک‌ها

برای محافظت از چشم در زمان کار کردن عینک‌های ایمنی مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی به دو دسته عینک‌های دسته‌دار و عینک‌های فنجانی (گاگل‌ها) تقسیم می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها طراحی و قابلیت پوشش دادن چشم و اطراف چشم در گاگل‌ها است. همچنین هر عینک ایمنی ویژگی‌های متفاوتی دارد که بسته به کاربرد آن‌ها تغییر می‌کند مانند:

۱-مقاومت در برابر مواد شیمیایی

۲- مقاومت در برابر پاشش ذرات

۳- قابلیت فیلتر اشعات مضر

۴- قابلیت ضد مه

۵- مقاومت در برابر اشعه شدید و چندین قابلیت محافظتی دیگر.

مشاهده عینک ایمنی

ست‌های سری پیچ گوشتی

باز و بسته کردن انواع پیچ‌ها معمولا در تمامی کارها وجود دارد و باز و بسته کردن این پیچ‌ها کاری بسیار زمان‌بر است به خصوص در کارهایی مثل کابینت‌سازی که تعداد پیچ‌ها و انواع مختلفی دارد. برای کاهش زمان تلف شده و راحتی کاربر دستگاه‌های دریل پیچ گوشتی که انواع سری ها بر روی آن‌ها قرار گرفته و این کار را برای کاربر بسیار آسان و سریع می‌کند. ولی این سری های پیچ گوشتی بعد از مدتی بر اثر فشارهای وارده تغییر شکل داده و کارآیی لازم را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند.

حال این سری‌های پیچ گوشتی را هم می‌توان به صورت تکی هم به صورت ست تهیه کرد که باید برای تهیه ست سری باید با توجه به نیاز کارتان بهترین ست را انتخاب کنید چون این ست‌ها معمولا بر اساس کاربردهای خاصی طراحی می‌شوند و سری‌های متفاوتی داخل آن‌ها قرار می‌گیرد به طور مثال ست سری که برای کار نجاری است با ست سری که مخصوص تعمیر لوازم الکتریکی است متفاوت است.

ست‌های سری پیچ گوشتی

جعبه ابزار

جعبه ابزارها را می‌توان بر اساس جنسشان که پلاستیکی یا پارچه‌ای یا فلزی دسته بندی کرد هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که جعبه ابزارهای فلزی سنگین‌ترهستند ولی مقاومت بسیار بالایی دارند و در طرف مقابل کیف ابزارها که پارچه‌ای بوده و سبک‌تر هستند اما مقاومت پایین‌تری دارند. همچنین جعبه ابزارهای پلاستیکی ویژگی مابین جعبه‌های فلزی و کیف‌های پارچه‌ای دارند.

قابل ذکر است که برای خرید جعبه ابزار باید به اندازه، وزن، جنس و اینکه اورگانایزر دارند یا خیر نیز توجه کرد تا بهترین جعبه ابزار را با توجه به نیاز خود انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *