دسته‌بندی نشده

انواع صفحه های برش

صفحه­ ها

صفحه‌ها برای برش دادن و یا سابیدن به کار می‌رود که با نصب بر روی دستگاه‌هایی مثل فرز، پروفیل‌بر و… نصب می‌شود. صفحه نیز مانند دیگر لوازم مصرفی بعد از مدتی باید تعویض شود چون بر اثر ساییده شدن قطر صفحه کم شده و یا کند می‌شود که کارآیی لازم را از دست می‌دهد و باید با یک صفحه سالم جایگزین شود.

صفحه ها بر اساس اندازه، نوع کاربرد، ضخامت و جنس صفحه تقسیم بندی می‌شوند که تمامی این دسته بندی ها نیز باهم در ارتباط بوده و تمامی صفحه با توجه به کاربردشان طراحی‌های متفاوتی دارند.

صفحه‌های برش اغلب در اندازه های ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ میلیمتر وجود دارند اما پرکاربردترین سایز صفحه‌ها ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ هستند البته سایزهای ۳۰۰ و ۳۵۰ نیز پر استفاده هستند ولی بر روی دستگاه اره پروفیل‌بر نصب می‌شوند.

صفحه‌ها بر اساس کاربرد عبارتند از :

۱- صفحه آهن‌بر

۲- صفحه استیل‌بر

۳- صفحه سنگ‌بر

۴- صفحه ساب و سایش فلز

۵- صفحه پروفیل‌بر

۶- صفحه الماسه چوب

۷- صفحه الماسه ‌

MDF -۸ صفحه برش بتن

۹- صفحه‌های سمباده

۱۰- صفحه پد پولیش و چندین مدل صفحه دیگر که مخصوص برش مواد مختلفی همچون سیمان، مرمر، کاشی و… هستند.

صفحه‌ها انواع مختلفی دارند که قابلیت نصب بر روی دستگاه های مینی فرز، فرز،اره پروفیل‌بر و… دارند و برای برش و ساییدن مواد مختلفی همچون آهن، چوب و… استفاده می شوند.

دسته بندی صفحه‌ها بر اساس اندازه، کاربرد، ضخامت و جنس صفحه دسته بندی می‌شوند که ارتباط مستقیمی با همدیگر دارند.

دسته‌بندی بر اساس اندازه

صفحه‌های برش اغلب در اندازه های ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۸۰، ۲۱۰، ۲۳۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ میلیمتر وجود دارند اما پرکاربردترین سایز صفحه‌ها ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ هستند البته سایزهای ۳۰۰ و ۳۵۰ نیز پر استفاده هستند ولی بر روی دستگاه اره پروفیل‌بر نصب می‌شوند.

دسته بندی بر اساس ضخامت

صفحه‌ها بر اساس کاربردشان در ضخامت های متفاوتی از جمله ۱، ۲، ۳ و… میلیمتر دارند به طور مثال استیل‌برها کمترین ضخامت یعنی ۱ میلیمتر و به ندرت ۲ میلیمتر ضخامت دارند. آهن‌برها و سنگ‌برها ضخامت بیشتری نسبت به استیل‌برها دارند و اغلب ۳ میلیمتر ضخامت دارند و همچنین صفحه ساب و سایش‌ها و مینی فلاپ ها به ترتیب ضخامت بیشتری از آهن‌برها و سنگ‌برها دارند.

دسته‌بندی بر اساس جنس

جنس صفحه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و براساس کاربرد صفحه‌ها متفاوت است و باید جنس صفحه بر سخت‌تر از جنس قطعه باشد تا بتواند قطعه را برش داده و یا بسابد. به طور مثال جنس اغلب صفحه‌های آهن‌بر از SiC (کاربید سیلیسیم) است.

دسته‌بندی بر اساس کاربرد

۱-صفحه آهن‌بر: صفحه‌های آهن بر معمولاً در سایزهای ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ متداولند که با ضخامت متوسط اند و برای برش مواد نرم‌تر مثل آلومینیوم نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند.

صفحه آهن‌بر

۲- صفحه سنگ‌بر: صفحه‌های سنگ‌بر نیز مانند صفحه آهن‌بر در سایزهای ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ رایج اند و برای برش دادن سنگ استفاده می‌شوند که ضخامت آن‌ها از صفحه‌های ساب و سایش کمتر ولی از صفحه استیل‌بر بیشتر است.

صفحه سنگ‌بر

۳- صفحه استیل‌بر : صفحه‌های استیل بر اکثراً ضخامت ۱ میلیمتری دارند که برای برش قطعات استیل به کار می‌روند اما صفحه استیل‌برهای ۲ میلیمتری نیز وجود دارد که برای برش قطعات با قطر بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که در استفاده از این صفحه‌ها برش بصورت عمود صورت گیرد زیرا این صفحات بسیار شکننده هستند و در برش‌های مورب به راحتی دچار شکستگی می‌شوند. همچنین تفاوت ظاهری این صفحه‌ها با صفحه‌های آهن‌بر در تخت بودن این صفحه‌هاست و برآمدگی وسط صفحه را ندارد و کاملاً صاف هستند.

صفحه استیل‌بر

۴- صفحه ساب و سایش : صفحه‌های ساب و سایش بیشتر برای کارهایی از جمله ساییدن، صاف کردن سطوح، پلیسه‌گیری و… استفاده می‌شود. این نوع صفحه‌ها به دلیل اینکه عمل سایش را انجام می‌دهند معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به دیگر صفحه‌ها دارند.

صفحه ساب و سایش

۵- صفحه اره پروفیل‌بر: تفاوت اصلی صفحه اره پروفیل‌بر با دیگر صفحه‌ها در سایز آن‌هاست که معمولاً صفحه‌های اره پروفیل بر در سایزهای ۳۰۰ و ۳۵۵ میلیمتر که بزرگتر از صفحه فرز و مینی فرز هستند.

صفحه اره پروفیل‌بر

۶- صفحه الماسه چوب : صفحه‌های الماسه چوب که در اندازه‌هایی مثل ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ میلیمتر وجود دارند که قابل نصب بر روی دستگاه‌هایی همچون اره گردبر و اره فارسی‌بر هستند و با توجه به تیغه‌هایی که بر روی تیغه وجود دارد مناسب برش چوب هستند.

صفحه الماسه چوب

۷- صفحه الماسه MDF : صفحه الماسه MDF از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با صفحه الماسه چوب دارد حتی اندازه‌های نیز اغلب ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ هستند و معمولاً از نظر جنس نیز تفاوتی با صفحه الماسه چوب ندارند اما تعداد دندانه‌های آن بیشتر از صفحه الماسه چوب است تا برشی ظریف‌تر بر روی قطعه کار ایجاد کند.

صفحه الماسه MDF

۸-صفحه گرانیت‌بر: صفحه گرانیت‌بر در مقایسه با دیگر صفحات طراحی منحصر به فردی دارد و از جنس فولاد آلیاژی سخت ساخته می‌شود تا بتواند به کمک شیارهایی دارد علاوه بر سایش گرانیت ضربه‌هایی نیز به آن وارد سازد تا بتواند گرانیت را به نحو احسن برش دهد. قابل ذکر است که این نوع صفحه نیز مانند صفحه‌های آهن‌بر و سنگ‌بر در اندازه‌های ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ میلیمتر متداول است و بر روی دستگاه فرز قابل نصب است.

صفحه گرانیت‌بر

۹-صفحه سرامیک‌بر: صفحه­های سرامیک‌بر در اندازه‌های مختلف وجود دارند که قابل نصب بر روی دستگاه فرز هستند و با توجه به طراحی آن‌ها که دارای لبه‌ای تیز بوده و می‌توانند سرامیک را به دقت بالا برش دهند.

صفحه سرامیک‌بر

۱۰- صفحه سنباده : صفحه‌های سنباده که در مش‌های مختلف وجود دارند که با بزرگتر شدن عدد مش آن­ها ذرات ریزتر و متراکم‌تر (در اصطلاح نرم‌تر) می‌شوند و قابلیت نصب بر روی دستگاه فرز و مینی فرز را دارند و برای سنباده‌کاری سطوح مختلف در انتهای کار استفاده می‌شوند.

صفحه سنباده

۱۱- مینی فلاپ : مینی فلاپ‌ها یک نوع صفحه متشکل از چندین سمباده هستند که به صورت مورب بر روی هم قرار گرفته‌اند. مینی فلاپ‌ها در مش‌ها و سایزهای مختلف وجود دارند که قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های فرز و مینی فرز را دارند و می‌توانند سنباده کاری بر روی قطعه را انجام دهند.

مینی فلاپ

۱۲- پد پولیش : پد پولیش صفحه‌ای در اندازه‌های مختلف است که با الیافی مثل پشم طبیعی پوشانده شده و بر روی دستگاه فرز نصب می‌شود. به کمک پد پولیش میتوان سطوح مختلف را پولیش‌کاری کرد. بعضی از این پدها باید بر روی صفحه پشتیبان سوار شود ولی بعضی دیگر نیازی به صفحه پشتیبان ندارد.

پد پولیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *